وِل کـُن جَـهان را... قَـهوِه‌ات یَــخ کــَرد!

بسم‌الله :)

پنجشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱ ق.ظ

بِسْمِ اللَّه الْرَّحْمَنِ الْرَّحِیمِ‏

به نام خداوند بخشنده‌‏ى مهربان‏


تا حالا به این فکر کردین که چرا میگن اول ِ هر کاری بسم‌الله بگو؟!

یا مثلا شده به این فکر بیفتین که گفتن یا نگفتن ِ بسم‌الله تاثیری هم توی انجام شدن یا نشدن ِ اون کار داره؟!


در اقوام و ملت‌های مختلف، رسمه که کارهای مهم و با ارزششون رو به نام یکی از بزرگان ِ مورد ِ احترامشون شروع می کنند که یه جور جنبه‌ی تبرک کردن یا مبارک شدن برای اون کار پیدا می‌کنه. خب هر قوم و ملتی هم ممکنه اعتقادات صحیح یا فاسدی داشته باشه و حتی ممکنه یه قوم کارها رو به اسم بت‌ها شروع کنن یا یه قوم دیگه به اسم خدا و اولیای خدا... مثلاً: توی جنگ خندق، اولین کلنگ رو پیامبر اکرم بر زمین زد...

یا نمونه‌های دیگه َش:

1- دیدین بعضیا میخوان یه ساختمونی، پارکی یا یه پروژه‌ی تکمیل شده رو افتتاح کنن؟ کلنگ اونجا رو کی می‌زنه؟ رُبان ِ اون‌جا رو کی قیچی می‌کنه؟ مسئولین... چرا؟ چون مورد ِ احترام هستن و مثلا بزرگ ِ اون حوزه یا شغل به حساب میان (حتی شده به اجبار :دی)

2- یا عروس و دومادی که می‌خوان وسایل ِ خونشون رو بچینن، اول از همه قرآن رو می‌برن توی خونه.

3- یا رسم و رسوماتی که از قبل وجود داشته و مثلا تا بزرگ ِ سر ِ سفره (پدر، پدر بزرگ، مادربزرگ، ...) شروع به غذا خوردن نکرده بود کسی لب به غذا نمی‌زد...

4- یا یه نمونه‌ی خیلی عامیانه‌ترش... عاشق و معشوقا رو دیدین؟ می‌خوان آبمیوه بخورن، به طرف ِ مقابلشون میدن ولو در حد ِ یک قُلُپ (در حالت ِ خوشبینانه :دی) که اون از آبمیوه بخوره و مزه ی عشق در اون آبمیوه تکثیر بشه (والا اینا همش الکیه، جز مواد افزودنی هیچی توی اون آبمیوه نیست :/)

5- یا مثلا عید میشه، اول از همه زنگ می‌زنیم به مادرمون تا تبریک بگیم...


حضرت على علیه‌السلام فرمود: «بسم‌‏اللَّه»، مایه برکت کارها و ترک آن موجب نافرجامى است.

همچنین آن حضرت به شخصى که جمله‌‏ى «بسم‌‏اللَّه» را مى‌‏نوشت، فرمود: «جَوِّدها» آنرا نیکو بنویس.


خوب می‌دونیم که سفارش شده موقع ِ شروع ِ هرکاری "بسم‌الله" بگیم: خوردن - خوابیدن - نوشتن - سوار شدن بر مرکب - مسافرت

حتی اینم می‌دونیم که اگر حیوانی بدون نام خدا ذبح بشه، حرام گوشت میشه


در حدیث مى‏‌خوانیم: «بسم‌‏اللَّه» را فراموش نکن، حتّى در نوشتن یک بیت شعر.

و روایاتى در پاداش کسى که اوّلین بار «بسم‌‏اللَّه» را به کودک یاد بدهد، وارد شده است.


اما این سوال هنوز هم وجود داره که چرا؟ چرا سفارش شده اول ِ هر کاری بسم‌الله بگیم؟!

بهترین پاسخ به این سوال اینه که: همه‌ی ما می‌دونیم که محصولات و کالاهای ساخت یه کارخونه، آرم و علامت ِ اون کارخونه رو داره، ربطی هم به تعداد و اندازه و رنگ نداره، مثلا یه کارخونه‌ی چینی‌سازی، علامت ِ خودش رو، روی تمام ظروف میزنه، چه ظرف بزرگ باشه و چه کوچیک...

حتی پرچم هر کشوری هم بر فراز ِ ادارات و مدارس و پادگان‌ها و کشتی‌ها و میز اداری اون کشور هست...

و بسم‌الله هم علامت و نشانه‌ی مسلمان بودنه... ما میگیم به نام خدا... یعنی خدا رو می‌پرستیم، خدا برای ما مقدس و بزرگترینه... پس همه‌ی کارهامون رو با اسم خودش شروع می‌کنیم.




1. «بسم‌‏اللَّه» نشانگر رنگ و صبغه‏‌ى الهى و بیانگر جهت‌‏گیرى توحیدى ماست.
2. «بسم‌‏اللَّه» رمز توحید است و ذکر نام دیگران به جاى آن رمز کفر، و قرین کردن نام خدا با نام دیگران، نشانه‏‌ى شرک. نه در کنار نام خدا، نام دیگرى را ببریم و نه به جاى نام او
 3. «بسم‏‌اللَّه» رمز بقا و دوام است. زیرا هرچه رنگ خدایى نداشته باشد، فانى است.
 4. «بسم‏اللَّه» رمز عشق به خدا و توکّل به اوست. به کسى‏‌که رحمان و رحیم است عشق مى‏‌ورزیم و کارمان را با توکّل به او آغاز مى‌‏کنیم، که بردن نام او سبب جلب رحمت است.
 5. «بسم‌‏اللَّه» رمز خروج از تکبّر و اظهار عجز به درگاه الهى است.
 6. «بسم‏‌اللَّه» گام اوّل در مسیر بندگى و عبودیّت است.
 7. «بسم‌‏اللَّه» مایه فرار شیطان است. کسى که خدا را همراه داشت، شیطان در او مؤثّر نمى‏‌افتد.
 8. «بسم‏‌اللَّه» عامل قداست یافتن کارها و بیمه کردن آنهاست.
 9. «بسم‏‌اللَّه» ذکر خداست، یعنى خدایا! من تو را فراموش نکرد‌ه‏‌ام.
 10. «بسم‌‏اللَّه» بیانگر انگیزه ماست، یعنى خدایا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوت‏‌ها و نه جلوه‌‏ها و نه هوس‏‌ها.
 11. امام رضاعلیه السلام فرمود: «بسم‌‏اللَّه» به اسم اعظم الهى، از سیاهى چشم به سفیدى آن نزدیک‏تر است.



این مطالب رو (به جز چند تا از مثال‌ها) از اینجا و بخش تفسیر برداشتم و سعی کردم محاوره‌طور بنویسمش، چقدر خوبه که همیشه "بسم‌الله" بگیم و همیشه حضور خدا رو حس کنیم :)

بسم الله... :)
ما که میگیم هر موقع، تف به ریا البته :)
به نظرم این یه مورد ریا نیست دیگه میرزا، خوبه که عادت‌های خوبمون رو به بقیه یاد بدیم... :)
اگه بتونم خودم رو عادت بدم به این کار خیلی خوب میشه! 
و ممنون از شما :)
خواهش می‌کنم آرزو جان :)
سپاس.
خواهش می‌کنم :)
منم خیلی رو خودم کار کردم توم نهادینه شد ولی الان اثر مثبتش رو می بینم
چه خووووووووووب :)
الا به ذکر الله تطمئن القلوب. 

دقیقا همین‌طوره...
بسم الله...
عاااااااااااااااالی بود این پست! ممنونم بانوچه جان. :*
خواهش میکنم حوا بانو :)
بسمه الله 
یک بنده خدا بود یک کم دستش چسبناک بود! یکبار مکالمه تلفنی اش را شنیدم که میگفت به امید خدا امشب میریم فلان جا را خالی کنیم :/؛ اونجا بود که یاد جمله رضا مارمولک افتادم : خدا که فقط متعلقِ به آدمهای خوب نیست خدا خدای آدمهای خِلافکار هم هست و فقط خودِ خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد... 

خدا، خدای همه‌ست... :)
یکی از قشنگ ترین بخش های تفسیر المیزان همین بسم الله هست. همیشه دوست دارم از اول بخونمش :)
ممنون بانوچه عزیز :)
خواهش می‌کنم :)
حس می کنم اون بخش بسم الله گوی درونم با خوندن این مطلب تقویت شد:)
تشکر
خدا رو شکر...
:)
منم خیلی به گفتن بسم الله اعتقاد دارم، اما متاسفانه اونجور که دلم میخواد همیشه بگم نیست و گاهی یادم میره و از این بابت ناراحتم :(
ان‌شاءالله که بشه جزو فراموش‌نشدنی‌هامون...
پدرتون چطوره؟
خدا رو شکر خوبن :)
بسم الله الرحمن الرحیم

احسنت به شما :)))
خواهش میکنم :)
اینا همه قبول.
نوشابه دهنی همدیگه رو نخورید.
ایییییه!
:دی
بینِ این‌همه پست‌ توی بلاگستان که خیلی کمتر رنگ و بوی «اعتقاد» دارن، این پست خیلی چسبید. مرسی. 
:)
خوشحالم... :)
خیلی فرق داره اینکه فقط لقلقه ی زبانمون باشه یا از ته قلبمون بگیم"بسم الله الرحمن الرحیم"!

به قول جناب پناهیان:
خودمونو به کارهای خوب عادت بدیم ^___^

ممنونم ثریا جون :*
حتما باید با اعتقاد قلبی باشه...
خواهش میکنم عزیزم :)
بسم الله خیلی خوبه ولی من گاهی یادم میره:(
ان شاا... هم خیلی سفارش شده که موقع ذکر یه کار یا نقشه کشیدن برای انجامش بگیم.
ان شاا... که رعایت کنم بیشتر:)
یاعلی
ان‌شاءالله که رعایت کنیم همه :)
خیلی خوب بود؛ ممنون :)
اتفاقن دیشب یکی از سمینارهای دکتر الهی‌قمشه‌ای رو نگاه می‌کردم که درباره‌ی «بسم‌الله، دلایل و اثراتش» توضیح می‌دادن ... 
خواهش می‌کنم قابل شما رو نداره :)
بسم الله فقط برای دفع جن خخخخخخ
:دی
بسم الله
سلام.
موقع شروع کاری وقتی بسم الله میگم، از نگرانی و استرسم کم میشه!
سلام
خیییییلی عالیه :)
بله برای خودم تجربه شده
مداومت بر بسم الله در کارها خیلی برکت داره
بی نظیره تاثیرش :)
بسم الله بسیار موثره ...بسیار زیاد :) 
خیییییلی خوبه :)
قیاس مع الفارق بود به نظرم با مسئله کارخونه چینی 
نمی‌دونم شاید آره شاید نه...
چون بعضیا این مثال رو پذیرفتن یعنی تونستن باهاش ارتباط برقرار کنن بعضیا هم نه...
این مسئله رو توی خود سایت گفته بود.
البته من با دلایلی که به ذهن خودم رسیده بود بیشتر ارتباط برقرار کردم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">