وِل کـُن جَـهان را... قَـهوِه‌ات یَــخ کــَرد!

سوگ

شنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۵۰ ق.ظ

چند روز پیش دخترعمویم را از دست دادیم. درست چند روز قبل از تولد 49 سالگی‌اش. درست مثل مادرم که چند روز بعد از تولد 51 سالگی‌اش فوت کرد.
هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که دخترعمویم را در این سن از دست بدهیم آن‌هم وقتی چند روز قبل، با پای خودش به بیمارستان رفته. درست مثل مادرم که با پای خودش به بیمارستان رفت.
چند ساعت از فوت دخترعمویم گذشته بود و من و خیلی‌های دیگر فکر می‌کردیم هنوز زنده است و برای شفای حالش دعا می‌کردیم. درست مثل مادرم که حالا بعد از قریب به 7 سال از زبان خواهرم شنیدم که آن زمان که در بیمارستان به خدا التماس می‌کردیم حال مادرم خوب شود، او ما را ترک کرده بود و دکتر سعی داشت او را برگرداند و ما نمی‌دانستیم و هنوز امید داشتیم.
امید داشتن چیز خوبی‌ست، اما وقتی به چیزی امید داری که امکان ندارد یا وقتی در بی‌خبری به سر می‌بری و کسی آن‌طرف‌تر فهمیده که داری تلاش بیهوده می‌کنی، اینجور وقت‌ها امیدواری مضحک به نظر می‌رسد.
وقتی مادرم را از دست دادم دعا کردم کاش من زودتر از او مُرده بودم. چون معتقدم دنیایی که در آن مادری مُرده باشد، پشیزی نمی‌ارزد. اما حالا که دخترعمویم را از دست داده‌ام و حال مادرش را می‌بینم وحشت کرده‌ام.
وحشتم از این است که اگر مادرم عزادار من می‌شد چقدر برایش ناراحت می‎شدم، چقدر برایم سخت بود که از آن بالا گریه‎‌ها و بی‌تابی‌های مادرم را ببینم. قطعا حالا هم برای مادرم سخت است که گریه‌های من را دیده و تنهایی‌هایم را و دلتنگی‌هایم را و بی‌خوابی‌هایم را.
مرگ چیز عجیبی است ما که زنده‌ایم برای او که نیست ناراحتیم و او که نیست بی‌تابی ما را می‌بیند و ناراحت می‌شود. اما حداقلش این است که ما می‌دانیم او که رفته راحت شده از این زندگی و تلخی‌هایش و ما که مانده‌ایم هنوز اسیریم در این دنیا.
نمی‌دانم مرگ کدام یک راحت‌تر است، مرگ مادر برای فرزند؟ یا مرگ فرزند برای مادر؟
این روزها به مرگ فکر می‌کنم. بیشتر از همیشه. به نظرم مرگ هیچ‌وقت از ما دور نیست. این را بارها شنیده‌ایم اما شاید کمتر به آن فکر کرده باشیم. مرگ حتی اگر در پیری به سراغ ما بیاید، حالا که جوان هستیم از ما دور نیست. کاش این‌بار نُسیان سراغمان نیاید و این حقیقت را فراموش نکنیم که زندگی کوتاه‌تر از آن است که قلبی را برنجانیم.  

 

همیشه سعی کرده‌ام قلبی را نرنجانم و حقی را ناحق نکنم و به کسی تهمت ناروا نزنم... اما انسانم و معصوم نیستم. اگر از بین شما کسی هست که گاهی زهر کلامم کامش را تلخ کرده، یا ذره‌ای از من و حرف‌ها و کارهایم ناراحتی‌ای تحمل کرده لطفا ببخشد. مرگ آنقدر ناگهانی به سراغمان می‌آید که فرصت حلالیّت‌گرفتن نمی‌دهد، کسی چه می‌داند شاید نفر بعدی که فرشته مرگ را خواهد دید بانوچه باشد.

راحت‌ترینش اینه همزمان بمیریم. ولی بالاخره بازم برای بازماندگان سخته.

مرگ، چه بودی اگر نبودی

اونطوری بازم قدر همدیگه رو نمی‌دونستیم چون دوری و از دست‌دادن رو تجربه نمی‌کردیم. اینکه مرگ هم زیباست و به نفع ماست شکی نیست. اما خب امان از دلتنگی.

خدا بهتون صبر بده 

ایشالا خدا همه رفتگانتون رو بیامرزه و روحشون شاد باشه ایشالا

ممنونم.
خدا همه رفتگان رو بیامرزه و رحمت کنه.

سلام

الهی غم آخرتون باشه و روح تمام رفتگانتون، غرق آرامش.

گفتید با پای خودشون رفتند بیمارستان. منم یاد زن‌عموم افتادم. ایشون هم با پای خودش رفت بیمارستان. قبل از اون هم توی یه مهمانی پیش ما بود، سالم و سرحال! هیچکس فکرش رو نمی‌کرد زن‌عمو به این زودی از دنیا بره، یا اصلاً قصد مردن داشته باشه!

من که هنوز مرگ رو خوب نشناخته‌ام...

سلام
ممنونم از محبتتون.
دو تا از عموهام، مادرم و دخترعموم. هر چهار نفر در جوانی و در حالی که قبلش مشکلی نداشتن از بینمون رفتن. مرگ مقوله‌ی پیچیده و عجیبیه.

خدارحمتشون کنه و به خانوادشون صبر بده.

ممنونم. ان‌شاءالله خدا همه رفتگان رو رحمت کنه.

تسلیت میگم بانوچه جان

مرگ خیلی زیباست،پرواز معشوق به سوی عاشقه.:)

ممنونم عزیزم.
زیباست اما پر از دلتنگی و حسرت.

خدا نکنه 

دور از جونت 

لطفا این حرف رو دیگه نزن اوقاتم رو تلخ کردی ثریا :|:(

ایشالا عمرت با برکت باشه 

این چه حرفی بود آخه میزنی ؟!

اینم شد حرف عه :|

:|

یکبار دیگه اگر از این حرفا بزنی ثریا خانوم نمی بخشمت !!

بعد بیا ببینم حلالت میکنم یا نه؟!

عمرت با برکت الهی 💚

 

+

سلام 

خدا بیامرزه دختر عموی عزیزتون رو  ⚘

روحشون شاد و یادشون گرامی باد 💚

 

++

ببین بنظر من غم اولاد از غم والدین بیشتره !

من مادرم همیشه وقتی میدید اقوام و دوستان رو که فرزندی از دست دادن و حالشون خوب نیست همیشه دعای اول و آخرش این بود که تا زنده اس غم فرزندهاشو نبینه !

میگفت خدایا غم اولاد سخته منو با این غم امتحان نکن !

و واقعا هم غم اولاد سختتره!

من وقتی دوستام یکی از پس دیگری فوت شدند وقتی مادر دوستم غم دو فرزند رو همزمان با فاصله زمانی ده روز دیدند واقعا فهمیدم غم اولاد سختتره و غیر قابل تحمل تر !

یعنی واقعا کمر آدم رو خم میکنه و کمر ایشون خمیده تر از قبل شده

درسته غم مادر هم سخته ها ولی چیزی که دیدم از بین دوستان و اقوام غم اولاد رو بیشتر دردناک دیدم در بین این عزیزان تا غم والدین !

مثلا همین مادر دوستم (دو تا دوستم ) قدیم ها میدیدمشون نمیدیدم هی بیان بگن غم مادر رو چون بچه هاش کنارش بودند آرومتر بود ولی الان مادری شکسته تر و خمیده تر و غمگین تر شدند

 

اگر ماها که غم مادر رو دیدیم خودمون رو خدای ناکرده جای اونا بذاریم واقعا تابحال صد بار مرده بودیم !

مادر بچه ای رو که بدنیا میاره بزرگ میکنه و ... بعد وقتی جگرگوشه اش می میره خودت حساب کن چه حس دردناکی میتونه بهش وارد بشه !

مادرم همیشه میگفتند :

خدایا روله گرگ به همون گرگی رو هم ازش نگیر!

چون داغ اولاد از هر داغی داغتره !!

 

بابت پرگوییم ببخشید 

بازم بهت تسلیت میگم ایشالا به خانواده گرامیشون و شماها بخصوص به مادر عزیزشون خدا صبر جمیل عنایت کنه 🙏💚

 

 

 

 

 

 

سلام
مرگ و زندگی حقیقت زندگی ما آدماست. هیچ‌کدوم از افرادی که فوت کردن عزیزانشون قبلش چنین روزی رو در ذهن متصور نبودن اصلا. کاری به جوان و پیر و دختر و پسر و تنها و غریب یا غیر از اون هم نداره. یهو دیدی منم بله...
خدا روح مادرت رو غرق آرامش کنه ان‌شاءالله.

خیلی دور خیلی نزدیک...

 

+خدا رحمتشون کنه و به بازمانده هاشون صبر زیاد بده ...

ممنونم عزیزم خدا همه رفتگان رو رحمت کنه.

بانوچه ! من این روزا رو برای پدرم دیدم دعا میکردم برگرده ولی دیگه مرگ مغزی و همه ناامید ولی من همچنان امامان و معصومین رو میان میذاشتم که شاید خدا نگام کنه ! بابای منم زا پای خودش رفت ولی دیگه برنگشت ...

بانوچه درکش سخته حتی به شرایط بی مادری که داری فکر کردنم سخته ! ولی من همیشه دعای پای نمازم اینه که من قبل از مادرم بمیرم چون میدونم دیگه بدون مامانم من ادم همیشگی نمیشم 😔 چون سه سال بعد از مرگ پدرم تونستم بلند شم و از اول به این زندگی  نگاه کنم 

خدا رحمت کنه پدرت رو و به مادرت عمر طولانی ببخشه ان‌شاءالله.
زندگی پر از این غم‌هاست که خیلی تلخه ولی می‌دونیم چاره‌ای نیست.

تسلیت میگم

از دست دادن عزیزان خیلی سخته. انشالا خدا بهتون صبر بده 

ممنونم عزیزم.
خدا همه رفتگان رو رحمت کنه.

سلام

ان‌شاالله که قرین رحمت و مغفرت الهی باشند هم دخترعمو و هم مادرتان

خدا سلامتی و عمر با عزت به شما عنایت کند

عاقبتتون بخیر به حق حضرت ابوتراب

سلام
ممنونم از محبتتون.
خدا همه رفتگان رو رحمت کنه ان‌شاءالله.

خدا روح مادرتون و دختر عمرتون رو قرین رحمت بکنه تسلیت میگم

کلا مرگ والدین برای فرزند یا فرزند برای والدین و کلا مرگ هر عزیزی سخته البته سختیش تا اونجایی که ما ایمان نداریم مرگ یه جور منتقل شدنه و از بین رفتن نیست

سلام
ممنونم از محبتتون.
خدا همه رفتگان رو رحمت کنه ان‌شاءالله.
قطعا مرگ تمام‌شدن و از بین‌رفتن نیست. بی‌قراری‌ها بیشتر از روی دلتنگی میاد.

ان شالله خدا رحمتشون کنه و به شما صبر بده.

امیدوارم همیشه سلامت باشید و عمر طولانی با عزت داشته باشید. 

شما هم حلال بفرمایید.

 

سلام
ممنونم از محبتتون.
خدا همه رفتگان رو رحمت کنه ان‌شاءالله.

تسلیت میگم روحشون قرین آرامش. 

به نظرم مرگ فرزند برای مادر دردناک تر باشه... من دیدم مادربزرگم چطوری ذره ذره بعد از فوت دایی ام آب شد...

سلام
ممنونم از محبتتون.
خدا همه رفتگان رو رحمت کنه ان‌شاءالله و به مادربزرگتون صبر بده.

مسئله ی مرگ چند وقتیه که ذهن من رو هم مشغول کرده و هر چی بیشتر در موردش فکر می کنم کمتر می فهممش...

 

از طرفی بیشتر یاد دیالوگ اول جهان با من برقص میفتم که می گفت : کی می دونه کی می مونه که می ره!

واقعا مرگ خیلی عجیبه. قبلنا تصور عموم این بود که افراد پیر و مریض می‌میرن. ولی تصادف، سکته، خودکشی و کرونا به ما نشون داد که برای مرگ هیچ ترتیب و آدابی نیست. اگر هم هست از چشم و درک ما انسان‎‌ها دور و غیرقابل تشخیص هست.

روح مادر و دخترعموتون شاد باشه ان شاء الله

 

دور از جونت بانوچه جان، ایشالا ۱۲۰ سال زنده باشی :)

اما واقعا این موقعیتا باعث می‌شن آدم بیشتر به مرگ فکر کنه...

سلام
ممنونم از محبتتون.
خدا همه رفتگان رو رحمت کنه ان‌شاءالله.

اولا دور از جونت

دوما تسلیت میگم

سوما انقدر مرگ و میر وحشتناک بالا رفته و در سال اخیر هر کی رو ببینی عزادار شده، که شاید به بی حسی رسیدیم.

سلام
ممنونم از محبتتون.
خدا همه رفتگان رو رحمت کنه ان‌شاءالله.
دقیقا هیچ تضمینی وجود نداره من ِ نوعی یک ساعت دیگه زنده باشم.

داغ فرزند برای مادر و داغ مادر برای فرزند هردو سخت و جگر سوز است!


ان شاءالله قرین رحمت و مغفرت الهی باشند و خدا به عزیزان بازمانده این بانو هم صبوری و پاداش نیکو دهاد.

 

 

هدیه و تسلیت من برای شادی روح مرحوم مادر و این عزیز سفرکرده ذکر صلوات و قرائت فاتحه است.

سلام
ممنونم از محبتتون.
خدا همه رفتگان رو رحمت کنه ان‌شاءالله.

خدا رحمتشون کنه...

روحشون شاد 

چقدر سخته...

هر دو سخته اما داغ فرزند سخت‌تره. 

ایشالا که خدا به دل شما و خانواده‌شون آرامش بده

سلام
ممنونم از محبتتون.
خدا همه رفتگان رو رحمت کنه ان‌شاءالله.

چه قدر ناراحت شدم:(

روحشون شاد:(

روح مادرتون هم شاد:(

چه سخته غم از دست دادن چیزی راجع بهش نمیشه گفت:(

سلام
ممنونم از محبتتون.
خدا همه رفتگان رو رحمت کنه ان‌شاءالله.

تسلیت می گم بانوچه. خداوند به مادرش صبر بدهد.

سلام
ممنونم از محبتتون.
خدا همه رفتگان رو رحمت کنه ان‌شاءالله.

روحشون شاد باشه.

مرگ برای بازمانده‌ها سخت‌تره. وقتی جوونی چشم‌هاش رو به روی این زندگی می‌بنده، همیشه میگن وای از دل پدر و مادرش!

سلام
ممنونم از محبتتون.
خدا همه رفتگان رو رحمت کنه ان‌شاءالله.
و چه مادران و پدران بسیاری که جوان از دست دادن به خصوص در این یک سال اخیر.

یاد یک سخنی افتادم. گمانم از امام علی. اینکه هرروزتون رو طوری زندگی کنید که انگار آخرین روز زنده بودنتونه. و طوری بهش نگاه کنید که انگار قراره صد سال دیگر هم زنده باشید. 

نگاه عجیبیه به مرگ و زندگی. اینکه باور کنیم، شاید امروز روز آخر ماست. نتیجه‌اش اینه که بیشتر حواسمون جمع خواهد بود. حق و ناحق نخواهیم کرد. راه کج نخواهیم رفت. دروغ نخواهیم گفت و برای مال دنیا حرص بی اندازه نخواهیم زد.

و البته اینکه فکر کنیم قراره سال‌های سال رو به چشم ببینیم، کمک می‌کنه بهتر و با دید بازتری به زندگی و زنده بودن نگاه کنیم. برای روزها و شب‌های بیشتری برنامه داشته باشیم و گرفتار یأس و ناامیدی دنیای گذران نباشیم.

.

خدا رحمت کنه ایشون رو و مادر گرامیت رو.

 

تناقض عجیبیه. اما به نظرم هر کسی به این نکته برسه و بتونه اون رو در زندگیش عملی کنه خیلی راحت‌تر زندگی می‌کنه.

ممنونم از محبتت.
خدا همه رفتگان رو رحمت کنه ان‌شاءالله.

خدا رحمتشون کنه

امید در عین ناامیدی رو زمانی تجربه کردم که اتوبوس سربازها تصادف کرد. اخبار موضوع رو گفت و من در حد یک هم وطن برای سرباز ها ناراحت شدم ولی وقتی فهمیدم که یکی از دوستان دوران دانشگاه هم در آن اتوبوس بوده کلا قضیه برای من فرق کرد. با اینکه چندین و چند بار خبر قطعی فوت دوستم را شنیدم ولی هنوز امید داشتم که اخبار اشتباه باشد . او سالم

 

در مورد اینکه من زودتر از عزیزانم بمیرم که داغ آنها را نبینم موافق نیستم. قبلا خیلی به این فکر می کردم و از خدا میخواستم که من زودتر از عزیزانم رخت بر بندم و از این دنیا بروم.... ولی گفتم خیلی نامردی است که من بروم و باعث غم عزیزانی بشوم که حتی تحمل لحظه ای از غم آنها را ندارم

ممنونم، خدا رفتگان شما رو هم رحمت کنه.
چقدر برام ملموس بود. دقیقا همین حال شما رو داشتم موقع فوت عزیزانم.

بله دقیقا. محبت و علاقه زیاد به نزدیکانمون باعث می‌شه نخوایم حتی برای لحظه‌ای غم به دلشون راه پیدا کنه.

خوبه که تلنگر زدی آخر سالی ثریا جان.

خدا همه رفتگان رو رحمت کنه و برا زنده‌ها سلامتی بده. داغ عزیز دیدن خیلی سخته.! مرگ حقه ولی ناجوانمردانه آتیش میزنه وجود اطرافیان رو...

امیدوارم سالی که پیش رومونه پر باشه از اتفاقات خوب.

منم درگیر این افکارم که با مرگ بعدی که به خانواده مون میاد چیکار کنم؟ اصلا تاب تحملشو دارم؟ روز اول عیده و من هیچ خوشحال نیستم... بهتر میشه؟ فکر نکنم...

امیدوارم بهتر بشه... جز امید چاره دیگه‌ای نداریم.

سلام

با تاخیر، خدا رحمتشون کنه و از فیوضات ماه‌مبارک سیرابشون کنه.

یکی از دیالوگ‌های تله فیلم تنهایی بود... مرگ هر ادمی، انگار اولین مرگ دنیاست.

 

اما وقتی کسی از دنیا می‌ره، اگه پدر یا مادرش رو از دست داده باشه، بهش می‌گن یتیم، اگه شوهرش فوت کشده‌باشه، بیوه خطابش می‌کنن، حتی اگه همسرش رو از دست داده، میگن زن‌مرده.

اما وقتی بچه‌اش رو از دست بده، داغ می‌بینه. اسمش روشه، غم‌فرزند، داغه... توی هر سنی که فرزند باشه، حتی اگه فقط سقط‌جنین باشه... داغش هم هیچ‌وقت سرد نمیشه

ان‌شاءالله کسی داغ نبینه! اون موهایی که سفید میشه، چهره‌هایی که پیر میشه و قدهایی که خمیده میشه، تا جایی که من دیدم فقط مال از دست دادن فرزنده...

کسی که بچه‌اش رو از دست میده، خیلی شنیدیم که میگن یه شبه پیر میشه... خیلامون شاید دیدیم. واقعاً پدر و مادر یه شبه پیر میشن...😭

خیلی شده بعد از دست دادن فرزند، در فاصله کوتاهی پدر و مادر دق کردن...😓😢 از دوری فرزند...

 

ان‌شاءالله همه‌مون عاقبت‌بخیر بشیم و صبر بر مصیبت رو یاد بگیریم...

 

یه چیز دیگه هم بگم؟

جنس خواستن صبر، از جنس لبریزشدنه...

تو قران، دوبار از قول بنده‌ها، از خدا طلب صبر شده و کلمه‌ای که استعمال شده اینه اللهم أفرِغ علینا صبراً

برام سوال شد چرا نمی‌گه آتنا... اعطینا... که هر دو به معنای دادن هست.

لغت‌نامه رو باز کردم

افرغ... خلاصه‌اش اینه افرغ جایی استفاده میشه که یه طرف، حجم مشخصی داره و درخواست می‌کنیم که پر بشه... خواستن صبر یه کم نیست، پر‌شدن و به تعبیر فارسی، لبریزشدنه

شرمنده که مطول شد.

 

سلام

ممنونم خدا رفتگان شما رو هم رحمت کنه :)


ممنون از کامنت پرمعنا و پربارتون. ممنون از وقتی که گذاشتید. شاید مصلحت خدا هم خیلی وقتا همینه که اونقدر صبر کنیم که لبریز بشیم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">