وِل کـُن جَـهان را... قَـهوِه‌ات یَــخ کــَرد!

برداشت اول

دوشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۲ ق.ظ

برخورد اول با آدم‌های جدید ناخواسته باعث قضاوت می‌شود. وقتی با کسی حتی در حد هم‌سفربودن در یک تاکسی برای مدت کوتاهی برخورد داریم ناخواسته ذهنیتی نسبت به او شکل می‌گیرد. چه رسد به برخوردهای بیشتر و مکالمه‌های طولانی.
بارها پیش آمده که در این برخوردهای نخست، از کسی خوشمان نیامده. یا بالعکس فکر کرده‌ایم که فلانی چه آدم خفن و باشخصیتی‌ست؛ و گذشت زمان این برداشت‌ها را به طور صد در صد تغییر داده است. خود ِ من بهترین دوستانم را از دل همین قضاوت‌های وارونه پیدا کرده‌ام.
دوستانی که در برخوردهای اول حس خوبی از همدیگر نگرفته‌ایم و از هم بدمان آمده و حالا تبدیل به بهترین رفقای همدیگر شده‌ایم.
نمی‌دانم اگر این برخوردهای اول به برخوردهای بعدی کشیده نمی‌شد. یا اگر روی برداشت اولیۀ خودمان پافشاری می‌کردیم و به همدیگر فرصت آشنایی بیشتر نمی‌دادیم الان هر کداممان کجای این روابط ایستاده بودیم. گاهی اوقات بد نیست به آدم‌ها فرصت بدهیم.

هر چند خیلی اوقات هم حس اولیۀ ما درست از آب در می‌آید و قطعا برای همۀ ما پیش آمده که در برخورد اول به کسی حس خوبی نداشته‌ایم و به مرور فهمیده‌ایم این حس بد بی‌خود و بی‌جهت نبوده است. یا بالعکس، بدون اینکه فلانی را بشناسیم از او حس خوبی دریافت کرده‌ایم و وقتی او را بیشتر شناخته‌ایم، فهمیده‌ایم که چه انسان خوبی‌ست.
اما به نظرم بد نیست به هر آدمی فارغ از اینکه چقدر به حس اولیۀ خود، مطمئن هستیم، فرصت شناخت بدهیم. اگر این فرصت‌ها نباشد من همیشه در نظر دیگران یک آدم مغرور و خودخواه هستم که با هیچکسی میل سخنش نیست، اینطور نیست؟ ‌

کاملا موافقم. به نظرم زمان همه چی رو ثابت میکنه. 

آره. موقعیت‌ها رفتارهای مخصوص خودشون رو می‌طلبن و به نظرم نباید یه آدم رو یهویی و براساس یه موقعیت قضاوت کنیم. هر چند خودمم گاهی دچار این قضاوت می‌شم.

اره درسته :) 

بانوچه دنیای وبلاگ نویسی برای من ی آدم خوش ذوق و مهربون بود ! 

ولی بانوچه کانال ! شخصیتی مغرور رو نشون میداد ! ولی در واقعیت همه چیز همونجوری بود که من در دنیای وبلاگ نویسی میشناختمش🌱

جالبه. نظر اکثریا برعکس بود :دی

سلام علیکم

بله، از تمام مواردی که فرمودید، مثال‌هایی به ذهن می‌رسد.

سلام. ممنون.

دقیقا همین وندروز بحثش با همسر بود رفته بودیم به جایی سه تا جوون خالکوبی دار عجیب اومدن اهنگ گذاشتن و قلیون... یه خانواده هم چندتایی اومده بودن انگار چندتا خانواده باهم بودن ما به یه مشکل خوردیم خانواده ها به روی خودشون نیوردن بماند اون سه تا جوون بدون اینکه ما ازشون کمک بخوایم دیدن مشکل داریم اومدن کمک و تا لحظه اخر کمک بودن و حواسشون بود خیلی مشتی بودن خدایی شرمنده شدیم

آره. قضاوت از روی ظاهر هم بارها واسمون اتفاق افتاده. که بعدش خلاف اون ثابت شده.

حالا من نمیدونم چرا، ولی اون حس اولی که به شخصی که برای اولین بار میبینمش دارم توی اکثر موارد درسته حتی اگه فرصت هم بدم تا خودشو ثابت کنه:)

خوبه. چون اون حسی که به آدم ثابت میشه اشتباه میکرده حس قشنگی نیست اصلا.

موافقم خاله :)

مرسی مرسی :دی

من هم همینطور!

یه وقتایی بی دلیل قضاوت میکنم و از یکی بدون شناخت بدم میاد!

کاش می‌شد این کار رو نکنیم دیگه :(

فرنگی‌ها هم یه جمله دارن که می‌گن: first impression is the last

اما فرصت دادن باعث میشه روی دیگه‌ی آدما که تو نگاه اول قابل دیدن نیست رو هم ببینیم...

بله. موافقم. فرصت نه اونقدر طولانی که به خودمون ضربه بزنیم و نه اونقدر کوتاه که نتونیم جنبه‌های مثبت رو ببینیم.

سلام

دقیقا

اتفاقا منم همینطوری هستم :)

سلام
فکر میکنم همه‌مون همینطوری باشیم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">