وِل کـُن جَـهان را... قَـهوِه‌ات یَــخ کــَرد!

رسد آدمی‌ به‌ جایی‌ که‌ به‌ جز خدا نبیند...

يكشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵ ق.ظ

مطلب طولانیه هیچ اجباری به خوندنش نیست، اما اگر وقت گذاشتید و خوندید، با توجه به اینکه دارم روی این موضوع کار میکنم تا بتونم گزارشی ازش تهیه کنم، خوشحال میشم فارغ از اعتقاد و جنسیتتون نظر خودتون رو در این مورد برای من بنویسید.


با توجه به نامگذاری روز 21 تیر به نام روز "عفاف و حجاب"، تصمیم گرفتم چند خطی در این مورد بنویسم. (هر چند امروز روز ولادت حضرت معصومه (س) هم هست و توی تقویم ما به روز دختر هم معروفه و بد نبود در این مورد هم چیزی بنویسم اما بریم سر موضوع اول خودمون)

از هر کسی بپرسی تعریف متفاوتی از حجاب ارائه میده، ولی آیا حجاب و عفاف یکی هستن؟ قطعا نه، و حتی میتونن مکمل هم باشن برای همینه که دنباله‌ی همدیگه آورده شدن، و نکته‌ی مهم‌تری که در جامعه‌ی ما بخصوص در افراد کهن‌سال‌تر بیشتر به چشم می‌خوره اینه که اونا حجاب رو فقط در چادر می‌بیینن.

در صورتی که تعریف کامل و شفافی از حجاب در قرآن کریم اومده که کدام قسمت‌ها پوشیدنشون واجب هست، دیگه اینکه اون قسمت‌ها رو با چی بپوشونی هر چند دارای اهمیت هست ولی حجت نیست. مثال: همه‌ی ما خوندیم و شنیدیم که چادر، حجاب برتر هست اما آیا میشه به چادرهایی که بسیار نازک هستن و تمام اندام زن رو بدتر و بیشتر از یک مانتوی معمولی به نمایش می‌ذارن هم گفت حجاب برتر؟ میشه به کسی که چادر سر کرده و به دلیل همین چادر ِ روی سر، لباس کوتاه و تنگ و نامناسبی زیر اون پوشیده و چادرش هم مرتبا بازه گفت محجبه؟

و مهم‌تر از اون میشه اسم کسی که چادر سر کرده اما حیا نداره و عفیف نیست رو هم دختر با حجاب گذاشت؟ قطعا نه.

این موضوع صحبت زیادی می‌طلبه و قطعا پست طولانی میشه و شاید لازم باشه در چند پست بهش پرداخته بشه اما نمیخوام شما هم خسته بشید، ولی چون موضوعی هست که خیلی دارم روش کار میکنم و قراره ازش گزارش تهیه کنم، دوست ندارم سرسری ازش بگذرم. بنظرتون چرا اینقدر موضوع حجاب در جامعه‌ی ما پررنگ شده؟ چرا میزان و معیار سنجش و ارزش‌گذاری خانم‌ها، محجبه بودن یا نبودنشون شده؟ چرا کار باید به جایی برسه که دختران ما به نشانه‌ی اعتراض به حجاب اجباری به خیابان‌ها بیان و خطرات بعد رو به جون بخرن؟

چرا اصلا عفاف و حجاب فقط برای خانم‌ها اهمیت داره و کسی به حجاب و عفاف هیچ مردی اهمیت نمیده؟ توی شهر من نمایشگاه عفاف و حجاب برگزار شده و در تمام غرفه‌های اون انواع روسری‌ها، ساق‌دست‌ها و امثال ِ اون برای حجاب بهتر و برتر به خانم‌ها ارائه می‌شه، اما حتی یک غرفه هم برای حجاب و عفاف آقایون در نظر گرفته نشده، درسته که در زمینه‌ی عفاف و حجاب همیشه حضرت فاطمه(س) مثال زده میشه اما مگه اون زمان زنان بی‌حجاب و برهنه نبوده؟! چرا هیچکس تابحال از حجب و حیا و حجاب نگاه امامان ِ ما در برابر اون زنان حرفی نمی‌زنه؟ چرا کسی به حجاب نگاه و حجاب پوشش آقایون کاری نداره و توجیهشون نمیکنن چون "مرد" هستن نباید با هر لباس و شکلی به کوچه بیان؟!!!

من به عنوان کسی که بیشتر وقت روزم رو بیرون از خونه میگذرونم بارها برام پیش اومده در مواجهه با مردی در کوچه یا گاهی در خیابان مجبور شدم نگاهم رو بندازم پایین بس که لباسش نامناسب بوده.

چرا وقتی صحبت از حجاب زن میشه، کسی نمیگه مردها چشماشون رو ببندن؟ولی وقتی در مورد پوشش مرد صحبت به میون میاد، زن‌ها باید چشماشون رو ببندن؟

این بحث حجاب و پوشش که سال‌هاست توی کشور مطرحه و دیگه از تکراری بودنش خسته شدیم چرا هنوز به نتیجه‌ای نرسیده؟!!! چون داریم اشتباه در این مسیر صحبت می‌کنیم و اشتباه عمل می‌کنیم.

سال‌ها پیش که دانش‌آموز بودم یکی از همکلاسی‌هام از معلم پرسید: "چرا توی ایران همه خانم‌ها مجبورن با حجاب باشن در صورتی که در کشورهای دیگه کسی به پوشش زن‌ها کاری نداره؟" و معلم در جوابش گفت: "چون کشور ما یه کشور ا.سلامی هست و باید قوانین اسلام در اون رعایت بشه"

اما آیا واقعا میشه گفت کشور ما الان هم یک کشور ا.سلا.میه؟ واقعا همه قوانینش ا.سلا.می هست؟ یا صرفا یک اسم رو داریم با خودمون یدک می‌کشیم؟ پس وقتی در امورات دیگه نمی‌تونیم به توصیه‌های ا.سلا.م عمل کنیم یا نمیخوایم عمل کنیم در این مورد هم دیگه در این حد نباید سخت‌گیری‌ای وجود داشته باشه.


سال‌ها پیش، در شهر من به دلیل زندگی سنتی و فرهنگ خاص و محدودی که داشت در 80 درصد مردم به دخترانی که چادر نمی‌پوشیدن نگاه خوبی وجود نداشت و حتی نامزد یکی از دوستانم بهش گفته بود که دوست من حق نداره با من ارتباط داشته باشه چون من چادر نمی‌پوشم! در صورتی که من در زمان مدرسه همیشه مقنعه‌م رو نوک دماغم بود و چون خیلی لاغر بودم همیشه مانتوهام پایین‌تر از زانو و بسیاااااار سایز بزرگ بودن!!! و همکلاسی‌هایی داشتم که به اجبار خانواده و فرهنگ شهر چادر می‌پوشیدن اما بعد از فراغت از مدرسه کارشون این بود که جلوی مدرسه وایسن و به پسرهای همسن خودشون لبخند بزنن و شماره بگیرن! فکر کنم حدوداً سه ماهی گذشت تا اون آقا به اشتباهش اعتراف کرد و به دوستم گفته بود نه من اشتباه کردم دختر خوبیه و از خانواده‌ی اصیل و آبروداری هستن!

و حتی روزهایی که در همون دوران مدرسه، مدیر مدرسه‌ی ما چادر رو اجبار کرد و من نپوشیدم!!! و پدرم غلیرغم اهمیت زیادی که به درس می‌داد در حمایت از من گفت: تا زمانی که این اجبار رو برنداشتن به مدرسه نرو. و من سه روز مدرسه نرفتم تا مدیر این اجبار رو برداشت.

و حتی زمانی که بدون هیچ تحقیق و بررسی‌ای و صرفاً از روی علاقه‌ی درونی ِ خودم به چادر، اون رو پوشیدم و با اطمینان گفتم: "همیشه میخوام چادر بپوشم" اما یک ماه و نیم ِ بعد اون رو کنار گذاشتم.

و زمانی که کم‌کم با علاقه به سمتش اومدم و اتفاقاتی پیش اومد و جریان‌هایی پیش اومد که تصمیم گرفتم این تحقیق و بررسی رو با تجربه همراه کنم، چون مادامی هم که من در مورد فواید پوشش چادر مطلب میخوندم و بحث می‌کردم باز هم نمی‌تونستم چیزهایی که با تجربه کردن به دست میارم رو به دست بیارم. و الان نزدیک به 3 ساله که این تجربه رو دارم ادامه میدم... روز اولی هم که شروعش کردم برعکس دفعه‌ی قبل نگفتم: "برای همیشه" چون معتقدم ذهن آدم هر روز در حال رشد هست و کسی که دنبال چیزی میره هر روز به موارد جدیدی در اون مورد میرسه چه بسا یک روز از سرم بردارمش و به نظرم برسه اشتباهه و شاید هم روزی به اینکه چندین سال پوشیدمش به خودم افتخار کنم.

اما در عین حال، دوستانی دارم که یا از من محجبه‌تر هستن یا برعکس، کلا اعتقادی به حجاب ندارن. نظر هر دو گروه برای من محترمه و چیزی که همیشه در انتخاب دوست برام اولویت بوده "انسانیت و اخلاق" بوده و هیچ‌وقت کسی رو بخاطر پوشش به دوستی نگرفتم یا از دایره‌ی دوستانم خط نزدم.


عده‌ای هم معتقد هستن که چرا دختران مانتویی بعضی جاها چادر می‌پوشن و ریاکاری می‌کنن؟ یا چرا دختران چادری بعضی جاها بدون چادر حاضر میشن؟ این برای من خیلی ناراحت‌کننده هست که اینقدر ذهنمون رو متمرکز کنیم روی "چادر یا مانتو"! بنظرم چیزی که اینجا مطرح هست "عفاف و حجاب" هست، نه چادر یا مانتو.

همونطور که با لباس ورزشی نمیتونیم به جشن تولد دوستمون بریم، با لباس مجلسی و لباس مناسب جشن هم نمی‌تونیم بریم باشگاه و ورزش کنیم. پس اینکه بنا به محیط و موقعیت پوشش و لباس مناسب اون موقعیت رو بپوشیم یک امر کاملا عادی و درست هست بنظر من و نمیشه روی این مورد خُرده گرفت. همونطور که گفتم بحث اصلی حجاب و عفاف هست. من به عنوان یک دختر که فعلا پوشش چادر رو در 97% مواقع استفاده می‌کنم آیا همیشه محجبه بودم؟ خیر! من با همین پوشش هم اشتباهات ِ رفتاری و ظاهری ِ زیادی داشتم. نقص‌هایی وجود داشته که در کنار چادری‌بودنم اصلا درست نبوده. و به همه‌ی این‌ها واقفم. پس نه چادری بودن یک فرد رو دلیل بر کامل بودن اون بدونیم و نه مانتویی بودنش رو دلیل بر شُل‌حجاب یا بی‌حجاب بودنش بدونیم.

در مسئله‌ی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هم حواسمون باشه که شرایط خاص خودش رو داره و اینو هم در نظر بگیریم اگر ما به حجاب اعتقاد داریم دلیل نمیشه به دختری که به این مورد اعتقادی نداره به چشم یک فردی که قطعاً جهنمی خواهد بود نگاه کنیم. به جز بحث حجاب و پوشش خدا برای ورود ما به بهشت و جهنم موارد دیگه‌ای رو هم لحاظ می‌کنه. و مهمتر از اون باور به "مهربان بودن" و "بخشنده بودن" ِ خداست.

ما خدا نیستیم، پس نه قضاوت کنیم، نه حکم بدیم و نه حکم رو اجرا کنیم.

کاش قبل از هر چیز در جامعه این موضوع فرهنگ‌سازی می‌شد که اعتقادات هر کس به خودش مربوطه و تا زمانی که برای طرف مقابل ایجاد مزاحمت نکرده ما حق نداریم چیزی رو بهش دیکته کنیم.


اخلاق و حیا اهمیت بیشتری دارن تا حجاب. (البته از نظر من) انسانی که حیا نداشته باشه (چه زن و چه مرد) و اخلاق و انسانیت نداشته باشه حتی اگر خودش رو با حجاب خفه هم کنه هیچ ارزشی نداره.


ببخشید طولانی شد. حرف در این مورد زیاده و سعی کردم خلاصه!!! در این مورد بنویسم اما باز هم زیاد شد. اگر تا آخر خوندید متشکرم از وقتی که گذاشتید.

سلام

طبق سوره نور، آیات ۳۰ و ۳۱، اول به مرد دستور غض بصر داده شده بعد به خانوم...
ولی هیچوقت این رو به ماها نگفتن...

و دیگه اینکه همیشه به خانم‌ها میگن سوره نور رو بخونن برای حجاب، اما به آقایون نمیگن سوره یوسف رو بخونن برای حیا...

تا بوده همین بوده...
هرچیزی در این عالم دو رو داره، وقتی به یه طرف بیشتر بها بدی، میشه همینی که هست!

البته با ذکر این نکته که نه فمنیستم و نه ضد حجاب و عفاف... :)

من فکر میکنم (مطمئن نیستم) اینکه بیشتر خانم ها رو خطاب قرار میدن به دلیل همون نگاه مرد سالانه ای باشه که زن رو در موضع ضعف میبینه. اگر اینطور نبود باید به همون اندازه ای که در این مورد به پوشش خانم ها دقت میشد و تذکر داده میشد به پوشش و نگاه و رفتار آقایون هم تذکر داده میشد و فرهنگ سازی میکرد.
هیچ مردی رو تا حالا ندیدم که به این دیدگاه رسیده باشه که اونم باید در این مورد یک سری اصول رو رعایت کنه و بگه رسیدن به اینجا رو از کلاسی یا جلسه ای فهمیده، همه ی اینجور مردها خودشون با مطالعه و منطق بهش رسیدن و این اصلا خوب نیست که در این مورد به مردها فرهنگ سازی نمیشه.
متشکرم که وقت گذاشتید و مطالعه کردید و متشکرم که با ذکر منبع نظرتون رو اعلام کردید.
خواندیم و خلاصه که حجاب مصونیت است نه محدودیت :دی
متشکرم که وقت گذاشتی و مطالعه کردی :))
خیلی خوب بود.... ممنون بخاطر نگاه قشنگی که به این موضو داری...
چون واقعا حسابی این موضو داره اذیتم میکنه و خیلی حوشحال میشم میبینم واقعا افرادیم هستن که مثل من فکر میکنن.
این موضوع به نظرم داره هر دو قشر هم محجبه ها و مذهبی ها و هم اونایی که به این موضوع حساسیت و اعتقادی ندارن رو اذیت میکنه.
و مشکل اینه که دارن جدایی میندازن بین این دو تفکر.
ما همیشه جنگ رو بهتر از حرف زدن و فرهنگ سازی میدونیم و این اصلا خوب نیست.
متشکرم که وقت گذاشتید و مطالعه کردید :)
سلام
بحث خوبیه
اگر هر دیدگاهی بیاد و نظر خودش رو بنویسه بهتر هم میشه
اینکه چرا تمرکز موضوع عفاف و حجاب همیشه روی خانمهاست مساله منم هست و متاسفانه بین معتقدین هم الزامی نیست روی قسمت مردانه این موضوع هم کار بشه
بر اساس قرآن هم تذکر اول به نگاه مرده بعد حجاب زن
البته اون جمله به مردا بگین نگاه نکنن رو به وفور شنیدم بعیده شما نشنیده باشین
که بنظرم استدلال به شدت احمقانه ایه
چون اگه کسی توی خونه خودش هم صدای بلند داشته باشه نمیتونه به همسایه بگه گوشهاتو بگیر تا اذیت نشی چه برسه فضای عمومی جامعه که حریمها عمومیه و خواست شخصی ملاک نیست پس به قانون عمومی احتیاجه

شاید عموم مردم هم با دیدگاه سنتی قدیمی که خانمی که حجاب داشته اتوماتیک عفیفه محسوب میشده هنوز به چادر نظر مثبت و توقع خاص دارن
شاید الان هم کسی که چادر میپوشه و الزاماتش رو هم رعایت میکنه به نسبت برای عموم قابل اعتمادتر باشه...
در هر صورت حجاب قوانین مشخصی داره و ربطی به دل پاک نداره و اگر کسی شرایطش رو که عفاف و حیا هم جزو اونه، رعایت نمیکنه نمیتونه خودش رو محجبه بدونه  
 

"به مردا بگید نگاه نکنن" واقعا یک جور رفع تکلیف هست، همونطور که مردها نگاه های ناپاک خودشون رو به بی حجابی زن ها ربط میدن و میگن تقصیر زن هاست که اینطور میان توی جامعه. هر کس باید به اندازه ی خودش وظیفه ی اجتماعی و دینی خودش رو به جا بیاره چه در نگاه و چه در پوشش و رفتار و اخلاق.
و متاسفانه این موضوع که چرا در این زمینه فقط به خانم ها پرداخته میشه و کسی مردها رو مخاطب قرار نمیده مورد تذکر و اعتراض خیلی ها هست ولی کو واکنش مثبت در این زمینه؟

خیلی خوب بود ثریا جان. از زوایای مختلف این بحث حجاب و عفاف و چادر رو بررسی کردی و نوشتی. الان خیلی خسته ام اگه بشه عصر یا شب میام و نظرم رو می نویسم در این مورد
متشکرم عزیز دل
متشکرم که وقت گذاشتی و مطالعه کردی.
منتظر نظرت هستم :)

اما آیا میشه به چادرهایی که بسیار نازک هستن و تمام اندام زن رو بدتر و بیشتر از یک مانتوی معمولی به نمایش می‌ذارن هم گفت حجاب برتر؟ میشه به کسی که چادر سر کرده و به دلیل همین چادر ِ روی سر، لباس کوتاه و تنگ و نامناسبی زیر اون پوشیده و چادرش هم مرتبا بازه گفت محجبه؟


داستان تحریک کننده مگه داری تعریف میکنی؟ بابا یه ذره به فکر ما مجردا باش :))))))

واقعا این دو خط کجاش تحریک کننده بود؟ ما چرا همیشه اصل رو رها میکنیم و به فرع می چسبیم؟
در هر صورت ممنونم که وقت گذاشتید و خوندید.
فکر میکنم اگه عفت و حیا باشه، پشت سرش حجاب هم میاد!
من دوستانی دارم که ممکنه از لحاظ ظاهر زمین، تا آسمون متفاوت باشیم، اما رفتارشون چیزی نیست که بشه نادیده ش گرفت!
راستش گاهی پوشش هایی رو از دخترخانم ها می بینم که من جلوی بابام تو خونه اون جوری لباس نمی پوشم:/ چرا کسی نمیگه ریشه این مدل لباس پوشیدن ها که انصافا گاهی حتی نمیشه اسمش رو زیبا جلوه دادن گذاشت چیه؟!
در مقابل حیای آقایون هم هست دیگه. واقعا چه بسا ما مجبور شدیم رومون رو بکنیم طرف دیگه-_-

خب اون نوعی که شما میگی حتی جلوی بابات هم روت نمیشه بپوشی ولی بعضیا توی جامعه میپوشن شاید از نظر ما برگرده به قضیه ی همون حیا، در صورتی که شاید برای اون خانم یه چیز عادی باشه. در این مورد هم نمیشه نظر قاطعی داد و اینجور جاها باید به عرف مراجعه کرد.
من با تمام حرفهات، تحلیل هات و دلایلت موافقم
و شخصا فکر میکنم عفیف بودن، حیا داشتن فارغ از نوع پوشش مانتو و یا چادره
و اینقدری که مثال نقض وجود داره که نمیشه نظر واحدی داد.
فکر کنم همون هرکسی سرش به کار خودش باشه و بقیه رو قضاوت نکنه تو مرحله اول کفایت میکنه.
متشکرم که وقت گذاشتید و مطالعه کردید و بازم متشکرم که دیدگاه و نظرتون رو نوشتید... :)
سلام
نخوندم
طولانی بود خخخ
ولی برای شما آرزوی موفقیت دارم
سلام
متشکرم همچنین شما و ممنون که سر زدید :)
به نظرم به جای همه ی این بحث و جدلها ماها باید یاد بگیریم هرکسی رو هر جور که هست بپذیریم نه اونطوری که ما دلمون میخواد
طبق منشور سازمان ملل هر کسی حق داره هر پوشش یا لباسی رو که دوست داره برا خودش انتخاب کنه و هیچکس حق نداره محدودش کنه
دینی که با دیدن یه تار مو یا یه ساق پا بلرزه ایراد داره نه طرز لباس پوشیدن
الان روزی رو فرض کنید که حجاب کلا آزاد بشه فکر میکنید مادرهای ما چند درصدشون حجابشون رو کنار بزارن بنظرم خیلی درصد کمی اینکارو میکنن چرا چون اون حجاب براشون بصورت یه باور درونی در اومده ولی توی نسل جدید حتما تعداد کسایی که حجابشون رو برمیدارن به مراتب زیادتر میشه چرا چون اشکال از حاکمان دینی ماست اونها نتونستن اسلام و بحث حجاب رو درونی کنن
هر چیزی که پشتش زور باشه مقاوت هم در برابرش هست اینو قانون طبیعت و قانون نیوتن میگه ، توی بحث حجاب هم همینطوره نمیشه کسی رو به زور به بهشت برد خودش باید بخواد
خیلی حرف در اینمورد تو ذهنم هست که نمیشه اینجا مطرحش کرد
خب ما یاد نمیگیریم، ماها کارشناس و همه‌چیزدون هستیم توی همه‌ی مسائل، ماها عقلمون تو چشممونه، برا همینه که دزدی مسئولین رو چون دیده نمیشن نادیده میگیریم بخاطر لباسی که پوشیدن!!! ولی آبرو و عفت یه دختر یا پسر رو میبریم چون مانتو کوتاه پوشیده یا موهاشو سیخ سیخی کرده به فرض!!!
دقیقا همه‌ی ما همینو میگیم، خیلی حرف تو ذهنمون هست که نمیتونیم مطرح کنیم و هیچ‌جا و هیچ روزی موقعیت مطرح کردنش پیش نمیاد. این خیلی غم‌انگیزه. امروز طرحی از یک بیلبورد تبلیغاتی توی اینستاگرام دیدم که یه عکس از یه دختر مانتویی و یه دختر چادری گذاشته بودن و نوشته بودن دوست دارید کدوم خانوم همکار شوهرتون باشه؟!!!! من از این حجم بی‌شعوری و نفهمی دلم میخواست سکته کنم.
واقعا کی می‌شه که همه یاد بگیرن اعتقادات هرکسی به خودش ربط داره؟ کی واقعا؟ 
بعید میدونم اون روز برسه.
من کامل نتونستم بخونم مطلبتونو اما وظیفه خودم دونستم تشکری هرچند مختصر از اینکه این دغدغه مهم رو بررسی کردین داشته باشم .به امید موفقیت روز افزون 
متشکرم از شما. امیدوارم نتیجه ای داشته باشه
من هم خوندم این پست رو و اتفاقا خودم هم راجع بهش تحقیق می کنم و سعی می کنم با تجربه پیش برم. نوع پوششم رو هم خودم بااختیار انتخاب کردم و معتقدم حجاب زیر مجموعه ی عفاف در نوع پوششه ولی هنوز به اون حد نرسیدم که بخوام به طور قطعی اظهار نظر کنم پس به همین مقدار برای کامنتم اکتفا می کنم (:
متشکرم از شما عزیز دل:*
سلام
به نظرم هر کس با حجاب باشه الزاما عفیف نیست
اما هر کس عفیف باشه، عفتش منجر به حجاب میشه.
(منظورم فقط چادر نیست. از حجاب کامل فطری دارم حرف میزنم)


اما یه نکته دیگه هم هست. اونم اینکه ما گاهی "اخلاق" رو اشتباه معنا می کنیم. مثلا میگیم من در انتخاب دوست نگاه نمیکنم به حجابش، بلکه اخلاق و منش و شخصیتش برام مهمه. واقعیت اینه که اونی که ما اسمشو گذاشتیم اخلاق، در واقع اخلاق نیست بلکه خوشروییه. خوشرویی بخشی از اخلاقه، همونطورکه حجاب و عفاف هم بخش دیگه اونه. باید در نظر داشته باشیم که دوستی که خوشروئه ولی مقید به حجاب نیست در درازمدت ناخواسته روحش روی روح ما اثر میذاره. یعنی هم خوشروییش تا حدودی به ما میرسه و هم حجاب و عفافش. همونطور که ما هم روش اثر میذاریم. (اینجا یه آلارم برای همه مون گذاشتم که در تعاملات و معیارهای صمیمیتمون با دیگران بیشتر بهش توجه کنیم)


نکته آخر اینکه طبیعیه که به حجاب دخترا بیشتر توجه بشه. درسته که حجاب برای پسرا هم هست. ولی بگین ببینم خود قرآن و معصومین درباره حجاب ظاهری بیشتر تمرکز کردن روی دخترا یا پسرا؟ خیلی طبیعیه که زن چون زیباتره بیشتر باید مراقب زیباییش باشه و مرد چون زیباپسنده بیشتر باید مراقب دلش باشه که با یه نگاه از دستش نره. واضحه که زن مظهر نازه و مرد مظهر نیاز. پس کاملا قابل درکه که پوشاندن زیبایی برای زن بیشتر تاکید بشه و نگاه نکردن برای مرد. 
از طرفی مشخصه که حجاب برای مرد هم تعریف شده و قرآن هم اول میره سمت مرد. ولی در حجاب مرد بیشتر روی حجاب درونی (پلک ها و چشمهاش) تاکید شده و مردها به خویشتنداری دعوت شدن در حالیکه زنان علاوه برخویشتنداری و حجاب درونی پلک ها، به حجاب بیرونی اندام و موها هم دعوت شدند. چون زن در این زمینه ها جلوتر و کاملتر و عمیقتر از مرده، بیشتر و عمیق تر بهش سفارش شده. به نظر میرسه تمرکز برای مردها روی حجاب درونی (غض بصر) و برای زنها روی حجاب بیرونی (پوشوندن اندام و اعضا) باشه. برای همینه که خیلی طبیعیه که توی جامعه کمتر به یه دختر میگن "خواهرم نگاهت!" و به پسرا هم کمتر میگن "برادرم حجابت!"
(بگذریم از اینکه در آخرالزمان جای زن و مرد و دختر و پسر عوض شده)
البته منظور من از اخلاق، خوشروئی نبوده و خود ِ اخلاق مدنظر بوده. اینکه یک نفر خوشرو باشه تنها جزئی از اخلاق هست، اما اخلاقیات چیزی فراتر از خوشروئی هست، کسی که مال مردم رو نمیخوره اخلاق داره، کسی که زندگی کسی دیگه رو خراب نمیکنه اخلاق داره و...
در مورد حجاب و اندازه‌ش برای زن و مرد هم موافقم که برای زن بیشتر هست، اما من نگفتم چرا بیشتر به زن گفته میشه؟ گفتم چرا به مرد گفته نمیشه؟ مخالف این هستم که چون حجاب پوشش زن باید بیشتر باشه پس کلا تمرکز روی زن باشه و هیچ توجه و حساسیتی روی مرد نباشه.
بله در قرآن اول به مرد گفته میشه و حرف من همینه، چرا وقتی خود قرآن هم به زن و هم به مرد میگه، ما توی عمل فقط روی زن ها پیاده میکنیم این امر به معروف و نهی از منکر رو؟
متشکرم که وقت گذاشتید و این پست رو خوندید و متشکرم برای کامنت کامل و خوبتون.
متاسفانه تو جامعه ای که ما زندگی می کنیم بحث حجاب و عفاف قربانی سنت و تفکرات غیر منطقی شده و گاهی همین افراط و تفریط ها موجب فاصله گرفتن از اصل و هدف عفاف و حجاب میشه... توی قرآن برای مرد و زن آیه ی عفاف و پوشش مناسب (حجاب) داریم ولی خب متاسفانه برای خانم ها اون قسمت ها هایلایت شده است و برای آقایون کلا نادیده گرفته شده، ساده ترین و دم دستی ترین مثال سخنرانی روحانیون توی اماکن مذهبی و رسانه ست وگرنه دین و قرآن برای آقایون هم حد و حدودی قایل شده که کمتر کسی ازش صحبت می کنه و همه ی نگاه ها و انگشت انتقاد ها به سمت خانم هاست. 
و خب من فارغ از اعتقاد و جنسیتم امیدوارم روزی برسه که این نگاه های جهان سومی برداشته بشه و به کسی برچسب بی حجاب و بی حیا بودن نزنیم صرفا بخاطر نوع پوششی که انتخاب کرده و قضاوت نکنیم... هرکسی حق انتخاب داره به شرطی که افراط و تفریط ها رو به حداقل برسونیم. 
از طرفی پوششی که بخاطر جبر جامعه و خوش آمد حال خانواده و و اطرافیان باشه مفت هم نمی ارزه چون ممکنه اعتقادی پشت اون حجاب نباشه واقعا...
کلا موضوع گسترده ایه و خیلی جای بحث و تحلیل داره. 
اون پوستری که روی بیلبورد بود توی بوشهر دیگه واقعا ترکوند... اینقدر که مهرزاد آسایش معذرت خواهی کرد.
منم که حرفام رو گفتم دیگه تکرار نمی‌کنم:)
ولی امیدوارم یه روزی جامعه به تعادل برسه و ما هم شاهد این به تعادل رسیدنش باشیم:)

امیدوارم برسه این روزی که فکر نمیکنم برسه
سلام مجدد

دوستی داشتم که می گفت شیطان راه ورودی به هر کس پیدا می کنه. به یک نفر با غیبت، به دیگری با حجاب، به بعدی با حق مردم خوری و ...
ما گاهی از روی ظاهر قضاوت میکنیم که مثلا گناه بی حجابی کمتر از آبروریزیه. یا مثلا گناه آبروریزی بیشتر از خوردن مال حرامه. ولی قاضی خداست و اونه که تعیین میکنه هر کدوم از این گناهای اجتماعی چقدر به دیگران لطمه زده. واسه همینه که میگم عفافی و حجابی که ثمره ی اون عفافه هم شاید دست کمی از غیبت نکردن و مال مردم خوردن نداشته باشه. واسه همینه که افتخار نمیکنم به اینکه دوستایی دارم که خیلی اهل حجاب نیستن ولی عوضش غیبت نمی کنن. هر چیزی جای خودشو داره. دوستای باحجاب اهل غیبتم یه ضعف دارن و یه قوت. دوستای بی حجاب صادقی که غیبت نمیکنن هم یه ضعف دارن و یه قوت. مثل خودم که از ضعف و قوت های متعدد تشکیل شدم. منتها این که از روی سلیقه مون گناهای مختلفو کوچیک و بزرگ کنیم رو نمیپسندم.

نکته بعدی اینکه عرض کردم توی قرآن خاطرم نیست حدود حجاب برای مرد تعیین کرده باشه. البته در فقه حدود حجاب مرد تعیین شده. اما برعکس بر نگاه مرد تاکید شده. بالعکس در قرآن دو سه جا به طور مستقیم حدود حجاب زن تعیین شده. الان توی جامعه مون روی حجاب زن و نگاه مرد تاکید میشه. پس جامعه از این بابت خیلی از قرآن دور نیست و زیاد انتقادتون درست نیست. درواقع کم و بیش به حجاب مردا هم پرداخته میشه. مثلا گشت ارشاد با شلوارک پوشا برخورد میکنه (نمیگم گشت ارشاد کار درستی میکنه یا کار غلطی. میگم برخورد با حجاب مرد و تذکر دراین باره هم هست). اما طبیعتا اکثر برخورد با حجاب خانوماست. همونطور که خدا هم توی قرآنش به حجاب خانوما بیشتر تذکر داده.
سلام
البته دروغ گناه کبیره هست ولی حجاب نیست. این هم خیلی مهمه.
بحث قرآن و خدا که جداست و در درستی اون شکی نیست. اما در مورد جامعه باهاتون موافق نیستم.
هر هزار باری که به پوشش زن تذکر داده میشه یک هزارم هم به نگاه مرد و نصف یک هزارم به پوشش مرد.
اخیراً در هفته‌ی عفاف و حجاب بیلبوردی توی بوشهر نصب شد، که در اون عکس یه دختر خانم چادری رو در کنار یه دختر خانم مانتویی گذاشته بودن و نوشته بودن دوست دارید کدام زن همکار شوهر شما باشه؟
یعنی همون نگاه که به چادر زوم میکنه و اخلاقیات رو توجهی نمیکنه.
دلیل نمیشه چون توی قرآن بیشتر به حجاب زن پرداخته شده توی جامعه دیگه شورش رو در بیارن تا جایی که وقتی به یه دختر هفت ساله تجاوز میشه میگن بی‌حجاب بوده و مقصر بوده.
پس مردها هیچ قدرت اختیاری ندارن؟ معصوم هستن و هر وقت در این زمینه گناهی مرتکب میشن حتما و قطعا مشکل و تقصیر از خانم های بد حجاب بوده؟
بنظرم روندی که جامعه در این زمینه در پیش گرفته اصلا خوب و درست نیست و علاوه بر ایجاد تنش های بیشتر در جامعه، نتیجه ی عکس هم داره میگیره.
به نظرم بحث ها داره قاطی می شه.
عرض من اینه که هم دروغ بده و هم بی حجابی. پس باحجاب دروغگو بده و بی حجاب راستگو هم بده. عرضم اینه که درست نیست بگیم دوستی که راستگو باشه ولی حجاب نداره، پس دوست خوبیه.
اگر بخوام مثل شما قضاوت کنم می گم که دروغ گناه کبیره ست. ولی ممکنه یک نفر فقط یک دروغه شخصی بگه که اثر اجتماعی کمی داشته باشه و بعد بره بین خودش و خدا توبه کنه. ولی بی حجابی یک نفر دیگه ابعاد اجتماعی گسترده تری داشته باشه و صرفاً نتونه بین خودش و خدا حل کنه و ابعاد حق الناسی بهش مترتب بشه. حالا چی؟ کدومش بزرگتره؟
حرف من این نیست که بگم کدوم بزرگ و کدوم بزرگ نیست. اتفاقا فارغ از کبیره بودن و نبودن یک گناه، اسلام می گه بزرگترین گناه، همون گناهیه که ما اونو کوچیک بشماریم. اگه دروغگویی رو کوچیک بشماریم بزرگه. اگه بی حجابی رو کوچیک بشماریم بزرگترینه. اگه هم نگاه کردن به نامحرمو کوچیک بشماریم، همون بزرگترینه. نقد من هم همین جا بود. چون یه جاهایی از متن اینطور "برداشت" کردم که خب حالا اگه یکی بی حجاب بود ولی اخلاق و صداقت داشت بهتر از یک نفر دیگه ست. این به نظرم یعنی اوکی... بی حجابی خیلی هم مهم نیست.

نکته بعد اینکه داریم بی حجابی و نگاه نکرن رو هم با هم قاطی می کنیم. می گیم تیم آرژانتین گل خورد چون هم دروازه بانش ضعیف بود، هم خط دفاعیش و هم هافبک هاش. اگه بگیم فقط مشکل حجابِ بی حجاباس، حرفمون ناقصه. اگه بگیم فقط مشکل از نگاه مرداییه که ذره ای خویشتنداری نکردن، بازم حرفمون ناقصه. همه ش با هم دخیله. اون دوست بی حجاب صادق من هم در این سیکل به سهم خودش دخالت داره.
نکته بعدی حجاب هم برای زن باید (با روش درست) تبلیغ بشه و هم برای مرد. ولی برای زن بیشتر باید تبلیغ بشه (به دلایلی که تو دو تا کامنت قبلی گفتم)
خویشتن داری و کنترل نگاه هم برای زن (با روش درست) باید تبلیغ بشه و هم برای مرد. ولی برای مرد بیشتر باید تبلیغ بشه (به دلایلی که قبلا گفتم)
در حال حاضر تکی جامعه ما نسبت تبلیغ از نظر کمّی داره رعایت می شه. یعنی زن رو بیش از مرد به حجاب دعوت می کنن و در عوض مرد رو بیشتر از زن به کنترل نگاه. اما از نظر کیفی تبلیغات درست نیست و در نتیجه این آشفته بازار به وجود اومده. پس انتقادمون رو ببریم به سمت کیفیت تبلیغ؛ نه اینکه بگیم چرا واسه مردا کمتر از زن ها تبلیغ حجاب میشه؟
طبیعیه که منِ پسر بیشتر از شمای دختر تمایل به دیدن داشته باشم و شمای دختر بیشتر از منِ پسر تمایل به دیده شدن. پس از نظر کمّی باید بر اساس تمایلاتمون و فطرتی که خدا خلق کرده تبلیغ کنیم. اما از نظر کیفی کاملا حق با شماست و تبلیغات خیلی داغون اند.

درباره اون بیلبورد هم من میگم اگه هر دو شون از سایر جهات یکیان باشن حتما میرم سراغ اونی که چادریه. این تبلیغ از نظر کمّی درسته. چون حجاب بیشتر مال دختراست. اما از نظر کیفی غلطه. چون من علاوه بر چادر، معیارای دیگه ای مثل اخلاق و صداقت و ... هم دارم. و طبیعتاً بین یه چادری اهل غیبت و یه بی حجاب که اهل غیبت نیست هیچکدوم رو انتخاب نمیکنم و میرم سراغ گزینه های بعدی. چون هر دوشون مبتلا به چیزای خطرناکی هستن.

امیدوارم یه کم حرفام واضح تر شده باشه.
عرضم واضحه. اینکه همه چی رو با هم قاطی نکنیم. هر چیزی در جای خودش مهمه. راستگویی مهمه و حجاب هم مهمه. این در واقع حرف شما رو هم تایید میکنه. چون میگه حجاب مرد در جای خودش مهمه و حجاب زن در جای خودش مهمه. گرچه حجاب زن مهمتره. نگاه مرد در جای خودش مهمه. نگاه زن هم در جای خودش مهمه. گرچه نگاه مرد مهمتره.

پوفففف :)))
آره خودمم یه لحظه حس کردم از جاده منحرف شدیم :))
ببین من نمیگم آدمی که بی‌حجابه ولی صداقت داره آدم خوبیه. من میگم اگر بی‌حجابی بده، دروغ هم بده. چرا وقتی یکی بی‌حجابه هزار تا خصلت خوب هم داشته باشه باز این بی‌حجابیه رو می‌کوبیم تو سرش! ولی اگه در طرف مقابل کسی با حجاب باشه و هزار تا عیب و ایراد داشته باشه جوری رفتار میکنیم انگار پانزدهمین معصوم هست. بحث من اینه که عدالت برقرار نمیشه، همه‌ی گناه‌ها بد هستن، و هیچ کدوم بخاطر یک رفتار خوب قابل چشم‌پوشی نیستن، اگر هم باشن این برمیگرده به خدا و قضاوتش که کار من و شما نیست. من میگم اگر بی‌حجابی بده، خب دروغ هم بده، بی‌اخلاقی هم بده... یه چیزو نگیریم صد تا چیز دیگه رو ول کنیم من اینو دارم میگم آقا :))

خب نکته ی دوم رو که من هم قبول دارم و توی پاراگراف اول در موردش گفتم.

منم با اینکه باید به حجاب زن بیشتر تاکید بشه مخالفتی ندارم. من میگم یه جوری دارن این "بیشتر" رو اجرایی میکنن که انگار تبلیغ و فرهنگ‌سازی حجاب برای مرد به هیچ رسیده. یعنی یه چیز خیلی جزئی و گم هست اصلا. نگید نه. من دارم از استان خودم، شهر خودم صحبت میکنم که مطمئنم اکثر جامعه هم همینطوره.

کنترل نگاه هم تا حالا ندیدم برای زن تبلیغ بشه. (که خب این هم یک نوع اشتباه هست) ولی اون تبلیغی هم که برای مرد میشه در این زمینه، اصلا اصولی و درست نیست.
من به کیفیت تبلیغ هم انتقاد دارم اما سر این بیشتر و کمتر بودن هم منتقد هستم. میدونید چرا؟ چون اگر 1000 تا تبلیغ برای حجاب زن و 2 تا تبلیغ برای مرد باشه (از نظر من نسبتشون همینقدر دور از هم و نادرسته)، چون درست نیستن باعث میشه 500 تا، نه اصلا 100 تا تبلیغ برای زن دیده بشه و بالاخره یه پیامی، مفهومی هر چند ناقص منتقل کنه... ولی همون 2 تا تبلیغ نادرست دیگه چی ازش میمونه؟ هیچی.

من نمیگم حجاب مهم نیست و اخلاقیات مهمه فقط. ارجاع میدم به پاراگراف اول.

خدا کنه جامعه روند تبلیغ و امر به معروف و نهی از منکرش رو درست کنه وگرنه تا آخر ماه واسه من و شما انگشت نمیمونه بس که کامنت تایپ کردیم :))

متشکرم که وقت گذاشتین، خدا قوت دلاور.
ببینید من معتقدم اشتباه اصلی ما،آموزشه!
اینکه هیچوقت پدری نیومده به پسرش بگه آقا شما از حالا که به سن تشخیص رسیدی نباید چشم بدوزی به نا محرم
و به ما دخترا هم نگفتن حجاب برای چیه اصل و هدفش چیه در خانواده های مذهبی اجبار یا تقلید از مادر و خواهر و مادربزرگ بوده در خانواده های غیر مذهبی هم که هیچوقت بحثی نشده
البته من دیدم پدرهای مذهبی ای که واقعا صراحتا و مستقیما این اصول رو به پسر نوجونشون آموزش دادن
یا خود من حجاب رو شاید اول به حالت یک الگوی تقلیدی اما بعدا با منطق برگزیدم.
اما این تفکر مردسالارانه غیرقابل اغماضه که نگاه مقصرانه در هر خطای اجتماعی به سمت زن میچرخه و الان که متاسفانه این خطا ها به پای «نیاز» و «فیزیولوژی بدنشون هست و نمیشه کارش کرد» نوشته میشه و واقعا ناراحت کننده است.
اگر قرار ما هم به همه ی نیازهامون با هر نحوی پاسخ بدیم که فرقی با حیوانات غیر متفکر که تصمیماتشون از سر غریزه است نداریم!
خط آخر کامنتتون خیلی جامع و کامل بود. جالب هست اینو بهشون بگی هیچ جوابی هم ندارن.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">