وِل کـُن جَـهان را... قَـهوِه‌ات یَــخ کــَرد!

من میتوانم، تو هم میتوانی...

چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۰۲ ب.ظ

جریانی راه افتاد در اینستاگرام با هشتگ ِ #بدن_من. اگر در موردش اطلاعی ندارید می‌تونید این پست ِ بانو ف تک نقطه رو بخونید (کلیک)، با آگاهی از این جریان، حتی اگر قرار نباشه در موردش مطلبی بنویسیم و هشتگی بزنیم، حداقل برای چند دقیقه فکرمون بهش مشغول میشه و سعی می‌کنیم دیدگاه و نظر خودمون رو در این مورد بررسی کنیم، اینکه ما هم با این قضاوت‌ها روبرو شدیم؟ و اینکه چقدر از بدن ِ خودمون احساس رضایت داریم؟ چقدر نظریات ِ کارشناسانه و غالباً غیر کارشناسانه‌ی بقیه روی دیدگاه ِ ما تأثیر داشته و داره و معیار ِ زیبایی از نظر ما یعنی چی؟!

من این فکرها رو، سه روز پیش روی کاغذ ریختم، از قضاوت‌هایی که شده بودم، احساسات ِ ناخوشایندی که بهم دست داده بود، مشکلات و نازیبایی‌های جسمی که فکر می‌کردم دارم و بعدها فهمیدم ندارم، همه‌ی اینا رو نوشتم تا هم خودم رو خالی کنم و هم بتونم به ارزیابی برسم و هم اینکه اون مطلب بمونه برای بعدها، که اگر روزی من یا شاید دختر ِ من با این معضل مواجه شدیم از اون مطلب بتونیم تجربه‌ای بگیریم. 

قضاوت‌ها و تحمیل ِ عقاید از طرف ِ دیگران بدترین اثری که روی من داشت، تخریب ِ اعتماد به نفس و خودباوری بود، اثر ِ مخربی که نه تنها در احساس ِ رضایت نداشتن از ظاهر بلکه روی توانایی‌های من و احساس ِ خوشبختی داشتن یا نداشتن ِ من هم تاثیرگذار بود.

میخوام این پست رو به چیزی فراتر از هشتگ ِ #بدن_من تعمیم بدم، به "کشتن ِ اعتماد به نفس و خودباوری در زن‌ها، از طرف خود ِ زن‌ها یا مردها".

چندین ساله که دارم سعی می‌کنم اثرات ِ بد ِ این کاهش ِ اعتماد به نفس و قضاوت‌های کاملاً اشتباه از طرف ِ دیگران رو در خودم از بین ببرم، اما آیا سال‌هایی که هدر رفت، موقعیت‌هایی که داشتم و به همین دلیل از بین رفت، برمیگردن؟! هرگز...

ما می‌تونیم این تخریب رو در خودمون یک روز از بین ببریم، اگر به نقطه‌ای برسیم که بتونیم ادعا کنیم به‌طور ِ صد در صد با این جریان ِ تخریبی مبارزه کردیم و موفق شدیم شکستش بدیم، اونوقت خودمون هم هیچ‌وقت کسی رو قضاوت نمی‌کنیم و توانایی‌های کسی رو پایین نمیاریم.

این مطلب فمنیستی نیست، بلکه به همه‌ی آدم‌ها و هر دو گروه ِ زن‌ها و مردها اشاره داره، اما از اونجا که آثار ِ مخرب ِ این دیدگاه‌ها بیشتر روی زن‌ها تاثیر میذاره، من هم روی صحبتم با اکثریت یعنی زن‌ها هست، چون این گروه هم توسط ِ هم‌جنس‌های خودشون و هم توسط ِ غیرهم‌جنس‌هاشون تخریب میشن، مثال ِ بارز ِ تخریب هم، واکنش‌های مردم در مواجه با یک زن هست که پست ِ مدیریتی داره، یا در حال ِ رانندگیه و یا نگاه ِ خریدارانه و تخریبی به روی اندام و ظاهر ِ یک زن.

ما اگر در این جریان به صورت ِ کامل تخریب بشیم، اگر معیارهای زیبایی از نظر ِ ما بشه اون چیزی که اشتباهه، اگر اعتماد به نفسمون رو کاملا نابود کنیم در آینده این تفکر ِ غلط رو به دخترمون هم منتقل می‌کنیم و دختر ِ ما با همین تفکر بزرگ می‌شه و رشد می‌کنه، در حالی که نه تنها خودش رو باور نداره بلکه در صدد ِ تخریب ِ دیگر هم‌جنس‌های خودش هم برمیاد.

تغییر از خود ِ ما شروع میشه، بیایید از امروز، خودمون رو باور کنیم، از خودمون احساس ِ رضایت کنیم، از اشتباهات و کمبودهامون پلی بسازیم برای پیشرفت نه بهانه‌ای برای شکست و تخریب ِ بیشتر، زنان ِ موفق ِ جهان رو بیشتر بشناسیم و به خودمون فرصت ِ آزمون و خطا بدیم، این باور رو در خودمون ایجاد کنیم که قرار نیست هر کاری و هر فکری در مرحله‌ی اول به نتیجه ی مثبت و به موفقیت برسه، از تخریب ِ خودمون و هم‌جنس‌های خودمون جلوگیری کنیم و ثابت کنیم که ما میتونیم.

خداوند زن رو زیبا آفریده و به همین دلیل خواسته شده که این زیبایی‌ها از چشم ِ نامحرمان پوشانده بشه. اگر کسی به یک زن بگه تو زیبا نیستی، زیبنده‌ترین جواب اینه که اون زن بگه: "من زیبا هستم، این ضعف از توئه که نمیتونی زیبایی‌های من رو ببینی!" و به همین صورت "من توانا هستم، این ضعف از توئه که نمی‌تونی توانایی‌های من رو ببینی"

خودمون رو باور کنیم و از هم‌جنس‌های خودمون حمایت کنیم. اگر یک زن اعتماد به‌ نفس داشته باشه، زندگی شخصی و جامعه هم بهبود پیدا میکنه.

یه چیز دیگه هم که هست ثریا اینه که ما تحسین خودمون رو یادنگرفتیم یا به شکل اغراق آمیزی خود زنی میکنیم یا به شکل اغراق آمیزی خود برتر بینی داریم
حد میانه ی این دو خوبه:)
بله درسته، از اون ور بوم میفتیم در هر صورت...
سلام

شاید علت اینکه همه مون تو یه برهه ای دچار ضعف میشیم اون هم از طرف دیگران بخاطر اینه که بهمون یاد دادن اعتماد به نفس داشته باشیم تا اعتماد به خدا...

مگه غیر از اینه که همیشه میگیم نفسمون بیچاره مون کرده!!
اگر کمی بیشتر به خدا اعتماد داشتیم اونوقت قبول می کردیم که مارو مثل خیلی دیگه از بنده هاش زیبا آفریده...

منتها همه عادت کردیم متاسفانه زیبایی رو با ملاک خودمون بسنجیم و روی همدیگه عیب بذاریم...!!


بحث فقط به احساس ِ رضایت از زیبایی نیست، کلا اعتماد به نفسی هست که از زن ها گرفته شده...
وگرنه حتی خود ِ خدا هم به پیشرفت و رشد ِ آدم تاکید کرده.

زیبایی باطن چیزی است که ماندگار است و همیشه با انسان می‌ماند. 
احسنت.
عالی بود :)
باید خودمونو باور کنیم حتی اگه کسی باورمون نداشته باشه چون خداوند هیچ مخلوقی رو بیهوده نیافریده و انسان که احسن الخالقینه نباید حتی ذره ای شک کنه که از آفرینشش هدف بزرگی وجود داشته و باید تمام انرژیش رو برای اون هدف بزرگ بزاره نه اثبات خودش به مخلوقات دیگه.
دقیقا همینطوره، ما تا زمانی که تمرکزمون روی اینه که خودمون رو به بقیه ثابت کنیم، همیشه عده ای از ما ناراضی هستن و هیچ وقت هم به جایی نمیرسیم.

منم یه زمانی همش از  عیب میگرفتم اما الان سعی کردم خودم رو بپذیرم همونجوری که هستم، این به معنی تلاش نکردن برای بهتر شدن نیست که مخصوص یه ادم مرده است بلکه به معنی پذیرش خوبی ها و بدی و کمتر زوم کردن روی نکات منفیه.
مثلا من قبلا فکر میکردم خیلی بد عکسم ولی الان برعکس کلی عکس از خودم دارم و فکر میکنم خوش عکسم چون چیزیه که هستم(البته اگه درست گرفته بشه:))) )
تا وقتی خودمون دیدمون رو عوض نکنیم و خودمون رو نپذیریم دیگران هم نمی تونن این کار رو بکنن.
یاعلی
بله همینطوره تغییر از خودمون شروع میشه :)
اقایون رو اطلاع ندارم ولی میدونم خانم ها تامیتونن در ظاهر همدیگه دنبال عیب میگردن تا اثبات کنن خودشون بهترن....
من ازاون دسته ادمام که همیشه قربانی این مسئله بودم و هیچ وقت اعتماو به نفس نداشتم چون همیشه به خاطر ظاهرم از طرف بقیه سرزنش شنیدم ...:(....
خیلی تلخه این قضیه، حتی اگر دقت کرده باشی، وقتی میگن فلانی زن گرفته اولین سوال اینه: حالا زنش خوشگله؟!!!
دقیقا همینطوره
ما تو جامعه ارزش خودمونو نمیدونیم و در نتیجه بقیه هم ما رو دست کم میگیرن. 
من فکر میکنم این پست شما خیلی وسیع تر از مواردیه که بهش اشاره کردین و ریشه ای تر از این حرفاس... ولی هر کودوم باید از خودمون شورو کنیم تا بلکه ریشه این سنت های احمقانه و طرز تفکر های باستانی کنده بشه
خوب متوجه شدی لیمو جان، خییییلی عمیق تر از این باید مینوشتم ولی پست به اندازه کافی طولانی شد.
سلام
مهم اینه که علف به دهن بزی شیرین بیاد
بقیه ش کشکه خخخخ
یعنی چی خب :))
مطلب حق و درست و خیلی مهمیه. واقعا بعضی از مردم جوری غرق اینجور نگاه کردن به آدما شدن که زندگیشون رو چیزی جز این قضایا سر و شکل نمیده. کاش بنیادین و ریشه ای حل بشه و هرکسی بتونه همونطوری که خلق شده با آرامش زندگی کنه.
از خودمون شروع کنیم و بقیه رو روشن کنیم... شاید نتیجه بده و همه نگاهشون رو تغییر بدن.
زیبایی یک امر نسبی هست! واصلا نمیشه به یکی گفت زیبا نیست!!

خدایی که زیبایی رو دوست داره قطعا همه رو زیبا آفریده :)
کاش یه کم عمیق تر فکر میکردیم!‌:(
کاش...
التماس دعا داریم ....
محتاجیم به دعا :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">