وِل کـُن جَـهان را... قَـهوِه‌ات یَــخ کــَرد!

ضرورتی به نام مدیریت ِ زمان

دوشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۹ ق.ظ

http://kelidefarda.ir/wp-content/uploads/2015/12/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-386.jpg

خیلی از کارها، فکرها و حتی حس‌هایی که در لحظه به سراغمان می‌آید متأثر از برنامه‌ی روزانه یا هفتگی ِ پیش‌ ِ رویمان است، اگر قرار باشد در روزی که پیش رو داریم، یا هفته‌ای که آغاز شده است، اتفاق ِ خوبی بیفتد، مثل ِ دیدن ِ یک آدم ِ دوست‌داشتنی، رفتن به مکانی دوست‌داشتنی، دیدن ِ یک فیلم ِ دوست‌داشتنی و هر برنامه‌ی دوست‌داشتنی ِ دیگری، خواه ناخواه تاثیر ِ مثبتی بر روی ما می‌گذارد، حتی قادر است یک آدم ِ افسرده را هم هرچند موقتاً از آن حال و هوای غمناک جدا کند. و در مقابل اگر برنامه‌ یا اتفاق ِ بدی پیش رویمان باشد، مثلا امتحان ِ سختی داشته باشیم، مجبور به ملاقات و تحمل ِ آدم ِ دوست‌نداشتنی‌ای شده باشیم، یا برخلاف میلمان در مکانی باشیم که دلمان نمی‌خواهدَش، خواه ناخواه حال و هوایمان هم غم‌انگیز می‌شود... حالا فکر کنید که اصلا برنامه‌ای نداشته باشیم، در اینجای قضیه که همان بی‌برنامگی است، خیلی تفاوتی ندارد، روز ِ شلوغی در پیش داری یا از شدت ِ بیکاری داری به زمین و زمان فکر می‌کنی. برنامه که نداشته باشی نه می‌توانی در اوقات ِ شلوغی مدیریت ِ زمان داشته باشی و نه می‌توانی اوقات ِ فراغت و بیکاری‌ات را مدیریت کنی. طبیعتاً حس ِ بی‌حوصلگی، بیهودگی، افسردگی، کلافگی و هر حس ِ ناخوشایند ِ دیگری گریبانگیرمان خواهد شد.

از اهمیت و ضرورت ِ برنامه‌ریزی، چه کوتاه‌مدت و چه بلند‌مدت همه آگاهیم... اما درخواستی که از شما دارم این است، در کامنت‌دانی ِ همین پست، از برنامه‌ریزی‌هایتان بگویید، اصلا آیا اهل برنامه‌ریزی و عمل کردن به آن هستید؟ فرمول مدیریت زمان و برنامه‌ریزیتان چیست؟ نحوه‌ی برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتتان را هم شرح دهید. می‌خواهم به لطف ِ شما، از تجربیات و پیشنهاداتتان استفاده کنم و با روش‌هایی که خودم سراغ دارم و گاهی در همین وبلاگ هم کمی بهشان پرداخته و توضیح داده‌ام برنامه‌ریزی ِ جدیدی انجام دهم.


اصولأ در لحظه زندگی میکنم و تصمیم میگیرم و به برنامه ریزی و مقید بودن بهش اعتقادی ندارم! راضی هم هستم تازه! برنامه ریزی یجورایی محدودم میکنه!
خب اگر هدف گذاری کرده باشی بازم میتونی بدون برنامه بری جلو؟
مدتهاست زندگی بی برنامه رو تجربه می کنم، اصلا حس خوبی نیست. مخصوصا اگر از یک برنامه ریزی بسیار منظم به اینجا رسیده باشی. 
حس خوبی نیست متاسفانه بی برنامگی...
من که برنامه ریزی کوتاه مدتم فعلا واسه زیاد کردن تایم درس خوندنمه
اینطوری که هفته اول هر روز هر چقدر که پیش بیاد میخونم ولی تو همون هر روز سعی میکنم شده 5 دقیقه هم بیشتر از روز قبل بخونم
بعد اینطوری کفِ توانم دستم میاد و توی هفته های بعد سعی میکنم ساعتی که به درس اختصاص میدم رو مرتب کنم چون اگه هر روز توی تایم خاصی درس بخونی بازدهی توی اون تایم میره بالا و کلا راجب هر کار دیگه ای هم همینطوره
و خب در هفته های بعدی همینطوری خیلی یواش یواش تایم درسو بیشتر میکنم
چون هیچ برنامه ریزی ای فشرده و یهویی به نتیجه نمیرسه
آهان اینو از کتاب برنامه ریزی با دوربین مداربسته یاد گرفتم البته
برنامه ریزی های بلند مدتمم در همین حده که بدونم میخوام فلان موقع در چه شرایطی باشم که همیشه این پس زمینه ذهنم باشه و هر وقت موقعیتی پیش میاد که میدونم میتونه نزدیک ترم کنه به اون هدف اون کارو انجام بدم تو اون موقعیت
همین:)
برنامه کوتاه مدتت برای درس جالب بود :)
و همین بلند مدت...
هداف گذاری خیلی خوبه.
متاسفانه در این عمری که از خدا گرفتم، تا الان برای هیچ کاری برنامه ریزی نکردم. هر کاری پیش اومده، بدون مقدمه چینی، فرمولم بوده: «شروع» نمی دونم غلط بوده یا درست.
خب بعضی جاها جواب نمیده متاسفانه.
من که هِرتکی هستم
هِرتکی یعنی چجوری؟
برنامه ریزی خاصی ندارم ولی جوری پیش میبرم کارامو که فقط یه کار نکرده باشم...ترجیح میدم ۳٬۴تا کار رو با راندمان ۷۰℅ انجام بدم تا یه کاری رو ۱۰۰℅‌...مثلا هیچوقت روز امتحانام از موسیقیم نمیزدم که ۲۰بگیرم...۱۷میشدم ولی تفریحمم میکردم...و تجربه نشون داده تعداد کارا ومسئولیتم که بیشتره بهتر میتونم مدیریت کنم...یه کار نیم ساعته رو تو  ۲۴ساعت میذارم نیم ساعت آخر:/
موفق باشی:)
جالب بود روش کار کردنت...
قبول دارم وقتی چند کار رو به سرانجام میرسونی حس بهتری داری :)
فرمول خاصی ندارم
یه برنامه سالانه دارم شامل اهداف سالانه که خرد میشه در ماه و هفته
برنامه روزانه م هم معلومه حتما باید مکتوب باشه وگرنه یادم میره چی کنم و کدوم انجام شد و کدوم موند برای بعد
خوابیدن بعد نماز صبح تعطیل و اگر شد یک چرت دم ظهر
و دعای فراوون جهت برکت در وقت
چه خوبه این برنامه سالانه‌ای که گفتین...
موفق باشی بانو :)
من فکر کنم اول باس وارد یه کاری شد. بدون هیچ برنامه ای. یکم که گذشت ... اون وقت که همه چی دستت اومد میتونی برنامه بریزی. میتونی بدونی چیکار کنی اتفاق بهتری میوفته. واسه هرکاری. به نظرم اینطوره.

من اینطور برداشت کردم از این کامنت که تا زمانی که برنامه خاصی نداری یا به قول خودت وارد کار خاصی نشدی نمیشه برنامه ریزی کرد، یه جور بلاتکلیفی... درسته؟!
آره خب
خیلی واسم عادی شده این کار!
خب خدا رو شکر که باهاش کنار اومدی.
یک ابزار خوب برای این کار، واندرلیست هست
اینجا معرفی‌اش کردم:
http://safaeinejad.ir/1394/06/31
تشکر از شما :)
من برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت دارم . یعنی حتی تا 12 سال آینده رو هم برنامه دارم

ولی میدونید مشکل چیه ؟ اعصاب آدم خرد میشه . مثلا آدم نمیدونه 2 سال دیگه خودش هست یا نه ؟ قوانینی که امروز هست عوض میشه یا نه ؟ مثلا همش اعصابم خورده که نکنه قانونی که امروز اجازه میده علاوه بر مهندسی مدرک پزشکی هم داشته باشم عوض بشه و مثلا بگن کسی که لیسانس داره حق شرکت در کنکور رو نداره . 

یا مثلا یهو کنکور حذف بشه . 

یا مثلا اونموقع که به خارج رفتن فکر میکردم همش نگران این بودم که روابط ایران و آمریکا بد بشه و بیشتر مشکل به وجود بیاد 

یا هر چیزی

کلا بدی برنامه ریزی بلند مدت این اعصاب خردیشه 
متاسفانه این مشکل و نگرانی فکر میکنه در همه ی مردم وجود داره، این که ندونی با این وضعیت ِ فعلی که شب میخوابن و صبح قانون جدید وضع میکنن چطوری باید برای آینده ی خودت که نه، یک ماه آینده ی خودت برنامه ریزی کنی.
درسته که همیشه یه اتفاقی هست که مثل موشک میخوره وسط برنامه ریزیت! ولی برنامه ریزی ساعتی هم لازمه حتی شده ذهنی.
برنامه ریزی خیلی خوبه :)
من تا وقتی حواسم باشه که "زندگی باید برنامه داشته باشه" برنامه ریزی میکنم
برنامم هم معمولا در حد یک هفته تا ده روز آیندس
جذاب و رنگی رنگی هم می نویسمش و میذارمش جلوی چشم
جذاب و رنگی رنگی بودن خیلی تاثیر مثبت داره :*
بنده به شدت مقید به برنامه ریزی هستم و حتی حالت برنامه ریزیم از حالت ازدواجم بیشتره اصلا یکی از ارکان اصلی زندگی روزانه ام رو  رو برنامه ریزی تشکیل می ده و البته به همون شدت هم در مقابل عمل به برنامه قبلی از خودم مقاومت نشون می دم. فلذا توصیه ای برای جوانان ندارم د:

توصیه نداشتن کلاس شده این روزا؟ :))
راستش من بیشترین برنامه ریزیم مربوط به دوران کنکورم بود: )
تا ی جاهایی اشم موفق بودم.
ولی الانم گاهی برنامه میریزم: )
وتنها جیزی که مانع میشه برنامم درست اجرا نشه نت می باشد: )و موبایلم-_-
: |
امان از دست این نت و موبایل :((
در مورد نحوه برنامه ریزی ترجیح می‌دم نظر ندم چون نمی‌دونم تا چه حد روشم درست بوده و هست فقط دو مورد مهم:
مدیریت زمان خوبه چون از هدر رفتنش جلوگیری می‌کنه ولی باید سعی کرد درگیر زمان هم نشد برای مثال وقتی یه کار مشخصو می‌خوای انجام بدی دیگه فقط انجامش بده نه زیاد به ساعت نگاه کن نه اینکه اگه یه مقدار از زمانش گذشت باعث بشه دلسرد بشی از انجامش.

و اینکه با شروع روزت بهتره بدونی تا مثلا ظهر چه کارایی رو دقیقا قراره انجام بدی

خیلی خوبه... موفق باشی بانو :)
هیچی به اندازه  ی برنامه ریزی بهم لذت نمیده
مث اینکه هرشب سرصفر عاشقی پست میذارم:))
چه خووووووووب :)
اصولا من هر وقت برنامه ریزی میکنم به عجیب تربن شکل ممکن کند میخوره توش حتی شده آسمون به زمین بیاد معمولا یهویی تصمیم میگیرم:دی
:))
من یه چک لیست آماده می کنم از کارهایی که باید در روز انجام بدم و اغلب هم همشون تیک می خورن. و کارهایی هم که تیک نمی خورن وارد یه چک لیست دیگه می شن که تا یه ماه آینده باید انجام داده بشن.
بسیار عالیه... جواب میده این روش :)
این روزها منم سعی میکنم یه برنامه برای خودم بچینم.
مدتیه نظم زندگیم از بین رفته و بهانه اش کارمه اما فقط بهانه است.
موفق باشید :)
ان‌شاءالله همه بتونیم برنامه‌ای خوب بریزیم و بهش عمل کنیم... :)
من یه مدت برای خودم چک لیست درست کرده بودم و برنامه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه رو نوشته بودم و باکس برای تیک زدن. در واقع از قبل مشخص کرده بودم که هر چیزی باید به صورت انجام بشه(مثلن دیدن یک فیلم در هفته) و بعد از انجامش تیکش رو میزدم... . زیاد ادامه ش ندادم. فکر میکنم آخرین باری که خیلی طبق برنامه بود روزام، موقع کنکور بوده و دفتر برنامه ریزی قلم چی. از بعضی دوستام شنیدم هنوزم برای زندگی عادی از اون دفتر استفاده میکنن!
خب اگر نتیجه بخش بوده چرا ادامه نمیدین؟
البته یکی باید به خودم بگه...
من یه مدت برای خودم چک لیست درست کرده بودم و برنامه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه رو نوشته بودم و باکس برای تیک زدن. در واقع از قبل مشخص کرده بودم که هر چیزی باید به صورت انجام بشه(مثلن دیدن یک فیلم در هفته) و بعد از انجامش تیکش رو میزدم... . زیاد ادامه ش ندادم. فکر میکنم آخرین باری که خیلی طبق برنامه بود روزام، موقع کنکور بوده و دفتر برنامه ریزی قلم چی. از بعضی دوستام شنیدم هنوزم برای زندگی عادی از اون دفتر استفاده میکنن!
من یه مدت برای خودم چک لیست درست کرده بودم و برنامه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه رو نوشته بودم و باکس برای تیک زدن. در واقع از قبل مشخص کرده بودم که هر چیزی باید به صورت انجام بشه(مثلن دیدن یک فیلم در هفته) و بعد از انجامش تیکش رو میزدم... . زیاد ادامه ش ندادم. فکر میکنم آخرین باری که خیلی طبق برنامه بود روزام، موقع کنکور بوده و دفتر برنامه ریزی قلم چی. از بعضی دوستام شنیدم هنوزم برای زندگی عادی از اون دفتر استفاده میکنن!
من برنامه ریزی بلند مدت ندارم، ینی یه چیزی هست اما فکر نمی کنم عملی بشه و چیزهایی میان و مدام تغییرش میدن.
 اما تمام کارایی که باید برای یه هفته تا یه ماه آینده انجام بشن توی تقویمم نوشته میشن و تیک و ضربدر می خورن. تیک با خودکار سبز مورد علاقه م و ضربدر با رنگی که ازش متنفرم :))
ساعت بیدار شدنم، کلماتی که جدید یاد گرفتم و اگر کاری کردم که دوستش داشتم نوشته می شه و آخر صفحه هم بنا به مفید بودن روزم به خودم امتیاز آ بی سی طور می دم. اگر کار خیلی خفنی کرده باشم به امتیازم اضافه میشه و اگه روزم به بطالت گذشته باشه امتیاز منفی می خورم.
البته دلم می خواست می تونستم برای فعالیت هام ساعت هم تعیین کنم که هیچ وقتی رو حروم نکنم، اما چندباری که اینکارو کردم عملی نشده و دیگه بیخیالش شدم :دی

یه روزهایی رو هم به صورت رندوم جلو جلو توی تقویم علامت گذاشتم که توی این روزا باااید، باااااااااید یه کار خاص انجام بدم. یه کاری که دلم میخواسته اما تاحالا انجام ندادم یا میتونه خوشحال کردن کسی باشه یا هرچی. هرچقدرم کوچیک. فکر میکنم هر آدمی حق داره هر چند وقت یبار همچین هدیه ای به خودش بده
بسیار روش خوب و جالبیه...
تعیین کردن ساعت خیلی سخته، همونطور که اگه طبق برنامه پیش بری کلی حالت خوب میشه، اگه هم برنامت به هم بخوره توی انگیزه تاثیر بد داره.

من برنامه های روزم رو توی چک لیست گوشیم مینویسم .
هر موقع که یه کاری یادم اومد زیرش اضافه میکنم و بعد از انجامش یه تیک میزنم بغلش .
برنامه های بلند مدت رو هم توی ذهنم مینویسم تا بهش فکر کنم و خودمو رسیده بهش تصور کنم ...
اینطوری زودتر از برنامه هم بهش میرسم ...
خیلی خوبه... اینم روش کاربردی هست
خیلی خوبه برنامه ریزی!
 واجبه
اگر هدف درنظر نگیریم تلاشمون بیهوده ست.
امیدوارم هدف هامون درست و خوب باشن :)
امیدوارم منم بتونم هدف در نظر بگیرم :)
برنامه میریزم اما اغلب بهشون عمل نمیکنم
باید بزارم سیر طبیعی کارها طی شه و من فقط جهت دهی کنم اینطوری بیشتر جواب مبگبرم
جهت دهی هم اگر خوب و قوی باشه میتونه موفقیت آمیز باشه...
واقعا برنامه ریزی خیلی خیلی کار مهمیه که همه ی آأم ها باید انجام بدن ...فرقی نداره خانه دار یا شاغل و ...باشی 
من چند ماهیه که سعی می کنم هر روز برنامه ریزی هامو بنویسم حتی اگه بعضی روزها هم انجامش ندم ولی باز کار خوبیه 
من دفتر پلنر بزرگ رنگی رنگی رو گرفتم ...چون خیلی خوشگل و رنگیه به من که خیلی انگیزه مید :)
این محصولات رنگی رنگی هم برا من طلسم شدن، هزار بار خواستم برم ازش خرید کنم همش یادم میره این پروسه الان بیشتر از یه ساله :))

برنامه ریزی خیلی خوبهههههه :)
من برنامه کوتاه و بلند مدت به شکل رایجش ندارم ، برنامه های میان مدت دارم که گاها توی تقویم یاداشان میکنم و برای هرکدام زیر مجموعه هایی دارم که مشخص گر چگونگی روال انجام هستند ، خوب البته این بیشتر برنامه های کاری هستند ، برای فراغت ، خیلی برنامه دارم نه روی کاغذ ولی خوب همیشه وقت فراغت زمان کم میارم یعنی زود تمام مبشه :/
از ایده ی زیرمجموعه هایی که مشخص گر چگونگی روال انجام هستن خیلی خوشم اومد :)
برای من خیلی سخته با برنامه پیش رفتن
ولی به نظرم سر آدم که شلوغ باشه ناخودآگاه مجبور به مدیریت زمان میشه
با تمرین میتونیم خودمونو به برنامه ریزی و پیش رفتن با اون عادت بدیم... اولش سخته بعدش معتادش میشی عادت میکنی
یکی نیست به خودم بگه :دی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">