وِل کـُن جَـهان را... قَـهوِه‌ات یَــخ کــَرد!

143. من یک چپ دستم

سه شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۲، ۰۳:۳۵ ق.ظ

من یک چپ دستم ... !

22 مرداد (13 آگوست) هر سال روز جهانی چپ دست ها است !

همیشه وقت ثبت نام واسه کنکورهای مختلف ، تیک چپ دست بودن رو زدم ، ولی هیچوقت صندلی من با صندلی اونایی که راست دست بودن تفاوتی نداشت ، و این من بودم که باید خودم رو با میزی که برای راست دست ها بود وفق می دادم ... و یه جوری باهاش کنار می اومدم ... البته این تیک چپ دست بودن قدیما با عنوان نوع معلولیت بوده که خدا رو شکر جدیدن اینطوری نیست دیگه بیچاره اون چپ دست هایی که اون زمانا بودن و به عنوان معلول جسمی شناخته می شدن :|

(بانوچه : یعنی من بفهمم این ایده ی کی بوده که چپ دست ها رو به عنوان معلول معرفی کنه همین الانه حالشو میکنم تو قوطی !)

افراد چپ دست به دلیل اینکه از تعامل بیشتری بین دو نیم کره ی مغزشون برخوردار هستن می تونن در مواردی مثل یادگیری زبان ، ورزش و عکس العمل های احساسی از راست دست ها قوی تر باشن

 

ستاره های چپ دست

تقریبا 13 درصد جمعیت جهان رو چپ دست ها تشکیل داده اند ... اما خوب جالبه بدونین که چهره های بسیار مشهور و تأثیرگذاری در تاریخ بوده و هستند که ما از چپ دست بودن بعضی از اونا بی خبریم !

در علم

افلاطون، ارسطو، نیچه، اسحاق نیوتن، آلبرت اینشتین، هلن کلر، چارلز داروین و جدیداً بانوچه !

در ادبیات ، موسیقی و نقاشی

بتهوون، باخ، لئوناردو داوینچی، میکل‌آنژ، پیکاسو، شکسپیر، جبران خلیل جبران و در بین ایرانی‌ها جلال آل احمد، قیصر امین‌پور، مجید درخشان (آهنگ‌ساز و نوازنده سه‌تار) و باز هم جدیداً بانوچه !

در ورزش

پله، روماریو، مارادونا، لیونل مسی، رافائل نادال و در بین ایرانی‌ها کریم باقری، علیرضا نیکبخت واحدی، مهرزاد معدنچی، میثم منیعی، محسن خلیلی و... و ایضاً جدیداً بانوچه !

در اقتصاد و سیاست 

ابن خلدون، اسکندر مقدونی، گاندی، ژولیوس سزار، ناپلئون، ارنستو چه‌گوآرا، فیدل کاسترو، بیل گیتس و... جای بانوچه اینجا خالی است !

در سینما

چارلی‌ چاپلین، کیم ‌نواک، رابرت دنیرو، نیکول کیدمن، تام‌کروز، آمیتا پاچان، بروس ویلیس و در بین ایرانی‌ها لاله اسکندری، حمید جبلی، زیبا بروفه، بهنوش بختیاری، حامد کمیلی، مرجان محتشم،‌ هانیه توسلی و... و باز هم همین بانوچه !

 

تحقیقات نشان داده ، در صورتی که پدر و مادر راست دست باشند ، امکان چپ دست شدن فرزندشان 10 درصد و در صورتی که هر دو چپ دست باشند ، امکان چپ دست شدن فرزندشان 40 درصد است. در هر حال هنوز هیچ گونه ارتباط ژنتیکی برای چپ دستی کشف نشده است. (بانوچه : که اینجا نشون میده من جزو اون 10 درصد بودم چون بابا و مامانم جفتشون راست دست هستن)

در قدیم چپ دستی را عیب و ایراد می دانستند . مردهای ژاپنی حق داشتند زن چپ دستشان را طلاق دهند. اسکیموها فکر می کردند که چپ دست ها جادوگرند. در زبان لاتینی چپ را sinisterl می گفتند که به معنی شوم و نحس و بد یمن است. (بانوچه : خاک تو سر بی ذوقشون کنن :دی)

روشن است که چپ دست ها در اقلیت هستند و این گاهی اوقات برایشان گران تمام می شود. یعنی در رفتار با آنها ، نوعی تبعیض پیش می آید. وسایل مختلف را علی القاعده برای راست دست ها می سازند ، از وسایل آشپزخانه و قیچی گرفته تا کیبرد و...، (بانوچه : آره واقعن حتی صندلی های دانشگاه هم واسه ما نیست)

به نظرتان چپ دست ها را چطور می شود شناخت؟

چپ دست ها و راست دست ها در انتخاب گونه ی اول برای بوسیدن با هم فرق دارند و همین اغلب باعث برخورد بینی ها می شود! در مهمانی ها هم برخی چپ دست ها اشتباها از لیوان کنار دستی شان می خورند!

چپ دست ها در سینما و تئاتر بیشتر دوست دارند در سمت چپ بنشینند ، لباس ها را از طرف دیگر روی جالباسی آویزان می کنند و گاهی در گذاشتن پرونده و کتاب در قفسه هم جهت دیگری را بر می گزینند. در تحقیقات به عمل آمده ، رابطه های جالبی میان دست غالب و مهارت های شناختی نشان داده شده است: چپ دست ها به وظایفی که به تجسم فکری و ذهنی اشیا مربوط است مسلط ترند و شاید به همین دلیل، شطرنج بازان چپ دست موفقیت بیشتری به دست می آورند.

لئوناردو داوینچی ، نقاش و مخترع چپ دست ، تمام یادداشت های شخصی خود را از سمت راست به چپ ( برعکس نوشته های لاتین) می نوشت. با این کار خواننده ها مجبور بودند برای خواندن دست خط او از یک آینه استفاده کنند! (بانوچه : آی قربونت برم که مث ِ خودم کرم ریزی داشتی) 

برای افراد چپ دست ، جهت طبیعی گردش ، بر خلاف جهت عقربه های ساعت است. مطالعه بر روی کودکان چپ دست نشان می دهد که آنها تمایل بیشتری به آفرینش و خلق اشیا دارند. همچنان قدرتشان در یادگیری مطالب شفاهی و ریاضیات بیشتر است.

تحقیقات جدید می گوید ، سرعت تفکر در افراد چپ دست هنگام انجام کارهایی مانند بازی ها رایانه ای و حرکات ورزشی ، سریع تر از افراد راست دست است. محققان استرالیایی در مطالعه ای جدید اعلام کرده اند که انتقال اطلاعات میان دو نیم کره راست و چپ مغز افراد چپ دست سریع تر صورت می گیرد و این مسئله موجب می شود ، چپ دست ها هنگام انجام کار هایی که با اعضای هر دو طرف بدن سروکار دارد ، کارآیی بالاتری از خود نشان دهند.

چرااااااااااا ؟ چرا همه ی شما راست دستا همه وسیله ها رو واسه خودتون درست کردین ؟

از دست این چاقوهاتون ، این قیچی ها تون ، این دنده ی ماشین ، این دستگیره ی در و پنجره ، این چپ کلیک مسخره تون ، این شماره های کمکی کیبرد که به خودتون حال دادین و گذاشتین زیر دست راستتون ، اون صندلی های تکی تون که باعث می شد ما کتف مون کج بشه ، اون شماره گیرهای قدیمیه تلفن که باید انگشت رو میکردی توش و می چرخوندی ، این کنسرو باز کن هاتون ، این ساعت های مچی که نمیشه با دست چپ کوکش کرد ، اون قلم درشت من دراوردی تون که کلی هم برای خودتون انحناهای خاص خطاطی مخصوص راست دست ها ساختین توش ، اون انبر جوشکاری تون ، اون دکمه ی مسخره دوربین عکاسی که گذاشتینش سمت راست که ما دستمون بلرزه موقع عکس گرفتن ، اون جیب پیراهن مردونتون ، اون در یخچالتون ، اون سازهای موسیقی تون ، اون خط کشتون که شماره هاش میره زیر دست آدم و ... !

اما چیزهایی هست که یک راست دست هرگز نمی فهمد. آن هم حس خوشایندی ست که یک چپ دست دارد ... ! (بانوچه : آی قربون آدم چیزفهم!)

 

 

روز جهانی چپ دست ها مبارکـــــــــــــ

 

http://s1.picofile.com/file/7890846876/Untitled_1.jpg

 

بآنوچـــه